handdator

Visa fullständig version : Nya notiser låser programmet



GöranC
2016-01-17, 18:39
När jag skall lägga in en ny notis finns det såvitt jag förstår två vägar att gå från Personöversikten, antingen via "Lägg till Notis" eller via verktygsfältets "Notiser". Den förstnämnda vägen funkar OK - väljer jag exvis "Död" så öppnas ett fönster "Dödsnotis för..." men väljer jag den senare vägen och klickar på "Dödsnotis" (eller någon annan notis) så blinkar ett fönster till men Personöversikten återkommer och därefter är programmet låst och jag måste avsluta det med aktivitetshanterarens hjälp. Samma fel uppstår på de två datorer jag använder. Är jag månne ensam om detta fenomen?

Torgny Larsson
2016-01-17, 23:25
Det är ett fel i programmet som är felanmält och redan rättat, för den skarpa versionen.
Det förekommer både i Personöversikten och i Relationsöversikten, och beror på läget av den Ribbon som finns överst i respektive fönster.
Ribbon består av en menyrad + två rader knappar därunder. Dessa 2 rader knappar kan man stänga (minimera) resp öppna (maximera) med hjälp av den lilla pilen som finns längst till höger i menyraden. Menyraden i Personöversikten innehåller Person, Notiser, Visa, Navigera, etc.
Om Ribbons undre två rader är öppna = nerfällda = maximerade, uppstår inte felet.
Om Ribbons två undre rader är stängda = hopfällda = minimerade, DÅ får man detta fel, om du klickar på t.ex. fältet Noitser i Menyraden, och väljer en av möjligheterna där.

GöranC
2016-01-18, 08:56
En liten följdfråga: I "gamla" Disgen genererades vid fel en felrapport som man kunde vidarebeordra till faddrar och andra för åtgärd. Nu sker inte detta och man känner sig osäker om vad som bör göras. Följden blir lätt att man inte gör något. Kommer felrapportgenereringen tillbaka i den skarpa versionen?

Torgny Larsson
2016-01-18, 09:02
Buggfilen laddas upp automatiskt, om du inte angivit något annat i inställningar.
Anmäl därefter felet till en fadder, hur du gjorde, och vad som hände, så mycket detaljer som möjligt, så att vi kan återskapa felet.