handdator

Visa fullständig version : Disgen 2016 låser sig när man öppnar notiser i personöversikten



Bengt H
2016-01-31, 16:46
Listen längst upp i personöversikten är minimerad så att man bara ser rubrikerna. Jag klickar på 'Notiser' och sedan på en av de notiser som kommer upp t.ex. dopnotis. När jag gör detta kommer fönstret för dopnotisen upp ett kort ögonblick och försvinner sedan. Därefter är programmet låst och man kan inte göra något mer med det. Hur eliminerar man denna låsning utan att starta om datorn? :(:ohmy:

Christer
2016-01-31, 16:56
Vi har kända fel i anslutning till minimerad meny i personöversikten som är åtgärdade (hoppas vi) och kommer med i kommande release.

Hans-Peter
2016-01-31, 16:59
Hej!

Det finns en tråd om just detta problem i forum, men naturligtvis hittar jag den inte just nu.

När du har personöversikten har du i översta höger hörn en liten pil som kan peka antingen upp eller ner, pekar den ner har du minimerat menyraderna och programmet låser sig. Pekar den uppåt har du maximerat menyraderna och programmet fungerar som det skall.

Så kontentan av detta är alltså att denna lilla pil alltid skall peka uppåt. I alla fall som programmet är just nu.

Bengt H
2016-01-31, 17:33
Vill gärna veta hur man upphäver låsningen utan att starta om datorn. Har Windows 7.

C-J Gustafsson
2016-01-31, 17:35
Bengt, jag tycker jag känner igen denna låsning. Jag råkade minimera notisfönstret i stället för att klicka OK eller Avbryt.

Man kan få tillbaka notisfönstret om man klickar Disgen symbolen nere på aktivitetsraden och väljer den vänstra bilden, Disgen och inte den högra med personöversikten som egentligen verkar mest logiskt. Avslutar man då notisen så släpper låsningen.

Bengt H
2016-02-01, 00:09
Nu har jag efter idogt sökande hittat metoden för att avsluta programmet när det låst sig. Man letar upp aktivitetshanteraren, markerar Disgen2016 och trycker på 'Avsluta'. Både familjeöversikten och personöversikten syns och man bör välja att avsluta familjeöversikten. Då försvinner båda. När jag försökte avsluta personöversikten uppstod allvarligt fel i Disgen2016. Det förtjänar att påpekas att jag har Windows 7.