handdator

Visa fullständig version : Församlingar saknas i Disgen



31581
2016-02-01, 18:49
Varför finns vissa församlimgar som inte fanns 1989 med i Disgen men inte alla. Vissa som Kalmar nedan blir inkonsekvent. Frågan är vart man skall koppla uppgifter från församlingen Kalmar (H) ?
Vad anser tråden?
Mitt svar var (jag vet inte):
Kalmar och Kalmar stadsförsamling heter numera Kalmar Domkyrkoförsamling. Att Kalmar stadsförsamling accepteras av Disgen har jag frågat DIS ansvariga om eftersom det inte är logiskt.
I Arkiv Digital finns inte Kalmar Domkyrkoförsamling ens med! Det kan ju bero på att den tillkom först 1989 och så nya register får AD inte fotografera än.
Så om du skriver en källhänvisning till Kalmar Domkyrkoförsamlking går den inte att hitta i AD.
ALLTSÅ, jag håller med dig. Om man i stället för Kalmar (H) skriver Kalmar Domkyrkoförsamling (H) och anger kyrkoboken går den nu inte att hitta!!!
Vad säger OLOF??
Vad säger DIS?
Fråga från en DISBYT-användare:
När jag klickar på den aktuella orten t.ex Kalmar i ortsdatabasen i Disgen:
"Kalmar*" kommer den utan länsbeteckning. Det räcker alltså inte.

31581
2016-02-01, 18:54
Om man kan lägga en ny församling i trädet under Kalmar Domkyrkoförsamling som heter Kalmar (H)? då blir det rätt i Disgen men i Disbyt kommer det fortfarande att stå Kalmar Domkyrkoförsamling (H) eftersom underliggande strukturer inte kommer med i Disbyt. Disbyt användaren kan sen förgäves söka efter Kalmar Domkyrkoförsamling i AD!

AlfChr
2016-02-02, 10:13
Med unntak for nyfødte og andre født etter 1989 bør vel historiske forsamlinger vel brukes, de man kan forvente å finne i arkivene.

Så får man heller lage et eget avsnitt med forklaring av hva de historiske forsamlinger som nevnes i slektsboken heter i dag.