handdator

Visa fullständig version : Datumformat mm



kalle
2016-02-03, 16:48
Jag har nu prövat en tid på den nya versionen 2016 och kommit till följande:
- det går inte att ställa in skärmens datumformat som i Disgen 8 nu är det åååå-mm-dd, varför? Det vänder totalt fel för mig som är från Finland vill vi ha dd-mm-åååå.
- flockarna borta, varför?
- vid inmatning är förnamn först och efternamn efter och det vill bli fel då man är van att efternamn skall vara först och sedan förnamn, varför?
- då man analyserar relationer och notiser hur det är inmatat så tycker jag inte om att man måste välja vad som skall granskas
Annars inte så mycket nytt, var är versioner för mobilen och plattan de har ju de flesta andra redan idag.

medlem 1120
Karl-Olof Reinlund
Finland

Phryxe
2016-02-03, 19:46
Flockarna är borttagna p.g.a. en ny bättre teknisk databas-lösning. De är ersatta med flaggor.

Christer
2016-02-04, 08:21
Vi har gjort en del förändringar som vi bedömer är till fördel för de flesta.
Enligt den internationella standarden ISO 8601 skrivs datum som år-månad-dag med årtalet i fyra siffror (exempelvis 2010-12-03). Den formen är svensk standard sedan 1972 (Wikipedia).

kalle
2016-02-04, 08:44
Någon fördel för de flesta kan man inte tala om för det har blivit en total försämring av Disgen 2016.
Varför skall datumet skrivas så? Ni får ha det så i Sverige men inte i Finland och flera hundra andra länder. Det var ju i början av datorernas tid som det kom till då inte datorprogrammen förstod något annat med datumar i den formen. Idag kan den sättas i vilken form som helst. Det finns ju i Disgen 8 så att man kan ändra på datumformen i översikten, varför går det inte att ha det i nya programmet också. Koden torde vara bara att kopiera.
Hur kan flaggor ersätta flockarna? Enligt min mening är det inte av samma karaktär att ha flockar och flaggor. Försämra inte Disgen så radikalt som Ni nu gör för det har varit det BÄSTA av alla.
Jag spår att det blir för många att byta program om inga ändringar görs i det nya Disgen 2016 eller så behåller man Disgen 8.2d så länge som möjligt.
Satsa hellre på att göra versioner för mobilen och plattan samt för Linux och Anroid än att förstöra ett bra program som Disgen 8 är.
Med en så kort erfarenhet av Disgen på i ca: 37 år från DOS tiden till nutid.

Karl-Olof Reinlund

Christer
2016-02-04, 09:10
Flockarna har sitt ursprung i den begränsade lagringskapacitet som disketterna erbjöd. Sedan har många forskare använt flock för att ge en grupp personer en egenskap för att skilja dem från alla andra, t.ex. farfars anor.
Man kan säga att flaggor har en stor fördel framför flockar när man ville ge personer flera olika egenskaper som t.ex. ”farfars anor”, ”färdigforskad”, ”vallonättling”, ”inte till Disbyt-utdrag”, ”fått av Pelle” eller vad det nu är man tycker är viktigt att särskilja.

kalle
2016-02-04, 09:35
Det där med disketter och flockar är välbekant för mig. Flaggorna har jag inte använt tidigare men nog försökt att flagga men med dåligt resultat t.ex. med sökningar. Färdigt forskat borde ha en så skallad färdig kryss på personen ifråga och inte ha någon flagga för dit behöver man inte gå igen. Förstår inte det med vissa anor t.ex. farfars, då kör man en antavla eller antabell så är det gjort vad annat behöver man då.
Men vi är en grupp forskare som håller kontakt med varandra och har skilda flockar för varje forskare. Nu går det inte mera att göra så. Skall man flagga då istället men hur kan vi hålla databaserna åtskilda då? Enligt min mening blir det en enda röra i nya Disgen 2016 och hur skall vi uppdatera databaserna till varandra.

Karl-Olof Reinlund

Christer
2016-02-04, 10:28
Jag inser inte problemet. Om du vill hålla databaserna skilda så måste du använda olika datamappar precis som tidigare. Men om du vill ha alla personerna i samma hög och skilja på dem på olika sätt vid sökning så är det flaggor som gäller. Det är precis lika enkelt att välja en flagga som att välja en flock vid sökning.

Hans-Peter
2016-02-04, 19:18
Vi har gjort en del förändringar som vi bedömer är till fördel för de flesta.
Enligt den internationella standarden ISO 8601 skrivs datum som år-månad-dag med årtalet i fyra siffror (exempelvis 2010-12-03). Den formen är svensk standard sedan 1972 (Wikipedia).

Inte för att inleda en lång diskussion om datumformat. Men den ISO standard har nog inte spritts så långt. I Danmark där jag kommer från skriver man också med dag-månad-år, samma sak i Tyskland där jag har en del av min släkt. USA har ett helt eget system som kan ge upphov till många roliga/pinsamma förväxlingar. Ja faktisk är det enda landet jag har stött på där man skriver år-månad-dag just Sverige.

Men jag kan leva med det för mig lite bakvända sättet att ange datum, efter 36 år har jag vant mig.:-)

Phryxe
2016-02-04, 19:50
Utbredning av resp datum-format i världen (https://en.wikipedia.org/wiki/Date_format_by_country) enligt Wikipedia.

Hans-Peter
2016-02-05, 11:30
Utbredning av resp datum-format i världen (https://en.wikipedia.org/wiki/Date_format_by_country) enligt Wikipedia.

Och just den sida du nämner visar det jag skrev, att det svenska sättet att skriva datum inte är speciellt vanligt i vara sig Europa eller resten av världen.:-)

Men som sagt har efter 36 år vant mig så jag bryr mig egentligen inte. Men jag förstår frågeställaren som tydligen bor i Finland.

AlfChr
2016-02-05, 12:04
Men brukes ikke layout angitt i oppsettet for Windows ?
I mine programmer har jeg en egen enhet som deklarer en standardoppsettvariabel (evt. flere) som jeg bruker ved kjøring. Da kan jeg i stedet for å si dato := strtoDatetime(Str) si dato := strtodatetime(str, dateformat) hvor datformat er populert med standardoppsettet på den enkelte maskin.

Også filterinput kan styres av det.

kallstrand
2016-02-06, 20:00
Jag inser inte problemet. Om du vill hålla databaserna skilda så måste du använda olika datamappar precis som tidigare. Men om du vill ha alla personerna i samma hög och skilja på dem på olika sätt vid sökning så är det flaggor som gäller. Det är precis lika enkelt att välja en flagga som att välja en flock vid sökning.

Det är ju lättare att växla mellan olika flockar än datamappar. Om man som många med mig även använt vissa flockar till andra släkter än min egen (t ex uppdragsforskning).

DanielBerglund
2016-02-06, 23:30
Det är ju lättare att växla mellan olika flockar än datamappar. Om man som många med mig även använt vissa flockar till andra släkter än min egen (t ex uppdragsforskning).
Jo, men poängen är att om du vill hålla din egen forskning och din uppdragsforskning strikt åtskilda var du även i 8.2 tvungen att använda särskilda datamappar. Här är det alltså ingen ändring i Disgen 2016.

Om du däremot använde flockar för att skilja på "eget och andras" i 8.2, så använder du flaggor för detta i Disgen 2016. Det blir samma effekt.

Sedan kan det mycket väl vara så att det går att göra ändringar i Disgen 2016 så att hanteringen av flaggor blir smidigare för den som mest använder flaggorna för att skilja på "eget och andras". Det får vi i så fall utveckla med tiden, och konstruktiva förslag kan man gärna posta här på forumet.

DanielBerglund
2016-02-06, 23:44
Men brukes ikke layout angitt i oppsettet for Windows ?
Nej, det är ju "komplexa" datum som ska visas, alltså datum som kan innehålla alla omkring/beräknat/före/osv som Disgen kan hantera, och då är det inte bara att skicka det till passande Windowsfunktion. Det finns ju också en kompakteringsfunktion i familjeöversikten där datum visas i kortare format om fönstret är litet. Den behöver utföras med viss intelligens.

Vi måste alltså ha en egen funktion för detta i Disgen. Varför försvann den gamla då, var det bara för att reta övriga nordbor? Nej, men datumhanteringen internt i Disgen är ett annat område som omarbetats radikalt och då bestämde vi oss för att inte skriva om just den koden som såg till att man i familjeöversikten kunde välja datumformat att visa. Man kan ju inte styra det någon annanstans i Disgen så oavsett måste man vänja sig vid YYYY-MM-DD.

Men detta kommer nog tillbaka i en kommande uppdatering.

AlfChr
2016-02-07, 02:03
Nej, det är ju "komplexa" datum som ska visas, alltså datum som kan innehålla alla omkring/beräknat/före/osv som Disgen kan hantera, och då är det inte bara att skicka det till passande Windowsfunktion. Det finns ju också en kompakteringsfunktion i familjeöversikten där datum visas i kortare format om fönstret är litet. Den behöver utföras med viss intelligens.

Vi måste alltså ha en egen funktion för detta i Disgen. Varför försvann den gamla då, var det bara för att reta övriga nordbor? Nej, men datumhanteringen internt i Disgen är ett annat område som omarbetats radikalt och då bestämde vi oss för att inte skriva om just den koden som såg till att man i familjeöversikten kunde välja datumformat att visa. Man kan ju inte styra det någon annanstans i Disgen så oavsett måste man vänja sig vid YYYY-MM-DD.

Men detta kommer nog tillbaka i en kommande uppdatering.

Mulig du misforsto.
Det jeg snakker om er ikke konverteringsfunksjonen i seg selv, men inputformatet for hvordan layout på datoen er etc. F.eks. om datoformatet er angitt å være 'dd-mm-yyyy'. 'dd.mm.yyyy', 'yyyy-MMM-dd' etc. etc.

kalle
2016-02-07, 08:57
Dessa ändringar tycks vara lika svåra som då trafiken ändrades från vänster till högertrafik i Sverige. Jag ville själv köra på väster sida långt efter det att vi hade flyttat tillbaka till Finland. Huvudet var väldigt vänsterdrivet då.
Jag talar inte om inmatningsformatet det får vara som det är men familjeöversikten skulle jag gärna se i formen dd-mm-yyyy men det tycks ju vara helt omöjligt enligt Daniel Berglund.
Jag förstår inte det med flaggor hur jag kan radera en före detta flock som är flaggor nu eller skall jag radera person och person? Det blir för jobbigt. Det kan jag göra i Disgen 8.2d med flockar.
Hur har Ni tänkt med förnamn och efternamn, idag är det så att efternamnet är först och förnamnet sedan? Skulle önska att det förblir på samma sätt som i Disgen 8.2d.

Karl-Olof Reinlund
Finland

Christer
2016-02-07, 13:29
Möjligheten att radera grupper av personer ur databasen är mycket enklare i Disgen 2016 än tidigare. Enskild person skiljer sig inte åt alls.