handdator

Visa fullständig version : Bildvisning



m24995
2016-02-03, 23:48
Nya Disgen-programmet skalar ner bilder i bildnotiser så att de blir onjutbara eller oläsliga på bildskärmen. Går det att korrigera skalan eller hur gör jag för att förstora bilderna eller se i bilderna i originalformat 1:1?

Hans-Peter
2016-02-04, 19:30
Hej!

Jag har gjort så att jag innan jag la bilderna i Disgen i ett bildbehandlingsprogram sparade dem i en storlek som jag tyckte var passande att ha på skärm och i utskrifter, så upplever du ingen försämring av kvaliteten.

m24995
2016-02-04, 22:05
I bildhanteringsprogrammet är bilderna optimerade åtminstone för visning på skärm. Men Disgen 2016 ändrar skalan av någon oklar anledning. Om jag så maximera bildnotisen så att den fyller hela skärmen så visas en så gott som ren och tom skärm med en liten bild längst upp i vänstra hörnet. Det finns hur mycket ledig plats för bild som helst på skärmen.

Bilderna krymper väsentligt. Skalor som anges kan vara t.ex. 1:2,68 1:2,06 1:2,23. Under bilden finns några val "Bestäm höjd" och "Originalstorlek" men den lilla bilden blir oförändrad vad jag än väljer. Jag hittar inget sätt att ändra skalan. Visas dina bilder i skala 1:1?

Kan det handla om någon slags anpassning för utskrift inblandad. Vilken utskrift?

I Disgen 8.2d visas bilderna korrekt på skärmen och de kan också skalas upp över hela skärmen eller minimeras utan problem.

Christer
2016-02-05, 08:33
Jag har skrivit en felrapport på det (#2502)

Hans-Peter
2016-02-05, 11:25
Hej Esbjörn!

Nu har Christer redan hunnit svara att det tydligen är ett fel i 2016, något som jag inte har uppmärksammat, kanske för att jag inte har gjort som du när det gäller bilder i Disgen.

Men jag kan ju svara på dina frågor om bildhantering i alla fall.

De bilder jag har i Disgen har jag rätt generellt med en upplösning på runt 120 - 200 dpi, de är förminskade till ca. 700 pixlar på den längsta leden.

Det ger en ganska bra kvalitet och storlek i såväl utskrift som på skärmen.

Förminskningen av bilden gör jag i ett bildbehandlingsprogram som Photoshop eller om man vill ha ett gratis alternativ XnView.

Jag kan inte skriva bilderna ut i A4, men det skall jag inte heller från Disgen, där skall bilderna finnas som illustration till texten i en släktbok eller liknande utskrift.

Originalbilden i hög upplösning förvarar jag på annan plats i min dator, i en mapp som innehåller merparten av mina bildfiler. Denna fil har så hög upplösning att den kan skrivas ut i A4 eller större om jag skulle önska det.

Så orsaken till att jag aldrig har uppmärksammat detta fel i Disgen 2016 är nog att mina bilder inte är så stora i Disgen.

m24995
2016-02-05, 14:41
Tack för tips! Kanske är det bara hämtning i originalstorlek som inte fungerar i Disgen 2016.

Jag skulle gärna önska att man kunde ta in bilder av olika slag, inte bara små miniatyrporträtt på en person. Det kan vara gruppbilder, bilder på hus, tidningsnotiser, bouppteckningar, certificate of death mm. Men det är kanske för mycket begärt att ha full åtkomst till detta i programmet. Ett alternativ kanske då kan vara att bilden i programmet innehåller en klickbar länk till originalfil i DgPic-mappen eller annan mapp och att valfritt bildvisningsprogram då kan öppnas automatiskt. Därmed får man också tillgång till alla nödvändiga verktyg för att granska eller bearbeta bilden.