handdator

Visa fullständig version : Granska Antavla med bilder



Tom
2016-02-09, 10:57
När jag granskar Antavlan visas vissa bilder korrekt medan andra endast visas med texten "<<<Bildfil saknas: C:\User\Tom\Desktop\bilden.jpg>>>

Detta tycks också variera från gång till gång då jag granskar.

Vad beror detta på?

Tom
2016-02-10, 11:03
Nu tror jag att jag sett vad som händer. Jag lägger in bilden och allt ser OK ut. När jag granskar Ansedeln första gången finns bilden på plats. När jag granskar bilden nästa gång har bilden försvunnit och texten enl. ovan framträder.
Går jag då in i bildnotisen ser jag att länken finns där uppe men där nere på bildstorlek har detta ändrats till 0,0. Själva bilden kan jag se till vänster.
Om jag hämtar in bilden igen från den öppna bildnotisen och lägger in i Ansedeln tycks den sedan finnas kvar.
Jag får alltså alltid lägga in samma bild två gånger. Vad beror detta på?

Tom
2016-02-10, 12:06
Nähä, det funkade inte. Vissa bilder ligger kvar efter inläggning två, andra har återigen försvunnit och det blir bara texten ovan. Irriterande!

Christer
2016-02-11, 09:09
Jag kan inte återskapa situationen. Händer det både vid förhandsgranskning och utskrift?

Tom
2016-02-11, 09:32
Jag har bara testat förhandsgranskning. Skall testa utskrift. Återkommer.

Tom
2016-02-11, 10:04
Det blir samma sak med Utskrift på skrivare.
Jag skulle vilja skicka bild på hur det ser ut med tycker det är krångligt att hitta http-länken.
På andra sajter letar man bara reda på bilden på datorn, öppnar den och då finns bilden i meddelandet.
Hur hittar jag http-länken? Jag har bilden på skrivbordet.

Tom
2016-02-12, 10:54
Christer! Ge mig din mailadress kan jag maila över en bild. Min mail-adress är tom.barckman@live.se.

Tom
2016-03-04, 14:06
Nu har jag hittat felet. Kalla det gärna ett nybörjarfel.

När jag manipulerat bilden i ett bildfixarprogram, XnWiew, så brukar jag spara bilden på Skrivbordet.

När jag lagt in bilden i Disgen 16 har jag raderat den på Skrivbordet, och då försvann ju bilden även i Disgen 16 Utskrift..

Så enkelt var det!

Nu har jag sparat alla bilder i DgPic, och där får dom ju ligga kvar, och därifrån lagt in dom i min släktforskning.

Så nu är problemet löst.

Ha det gott!
Tom