handdator

Visa fullständig version : Hur ange bild- och sidnummer i källhänvisning



dis41263
2016-02-10, 11:37
Jag använder Arkiv Digital och SVAR när jag forskar. Eftersom AD och SVAR inte har samma bild- och sidnumrering har jag för att skilja på dessa skrivit som "Hänvisningstext" exempelvis "Bild 234 / sid 332" respektive "Bild 123 / Sida 234 (SVAR)" (utan citationstecken). I Disbyt ser det ut som att mina sidhänvisningar från SVAR negligeras. Kan det bero på att jag skrivit (SVAR) efter sidnumret? Är det i så fall bättre att som hänvisningstext skriva "(SVAR) Bild 123 / Sida 234"? Hur skiljer Disbyt på sidhänvisningar från olika aktörer AD, SVAR etc.

Mvh
Anders Dahlin

Christer
2016-02-11, 08:44
Disbyt visar eller hanterar inte dina källhänvisningar alls vid presentationen på webben.

dis41263
2016-02-11, 09:36
Hur ska detta tolkas då?
Klipp från Disbytsidan:
Källkvalitet anges med stjärnor
Kvalitet i släktforskningen är viktigt. Vi kommer nu att markera hur bra underlaget för uppgifterna i Disbyt är genom att sätta stjärnor efter varje notis. Detta markeringar betyder följande:
- Endast årtal finns
* Datum finns
** Källangivelse finns
*** Källangivelse med volymsbeteckning finns
**** Källangivelse med volymsbeteckning och sida finns

Nu har jag inte kollat alla poster men där jag har kontrollerat så är det 4 stjärnor där hänvisningstexten slutar med siffror "Bild 123 / sid 234" och 3 stjärnor där hänvisningstexten slutar med text "Bild 123 / sid 234 (SVAR)"

Gestblom
2016-02-11, 10:32
Disbyts visningsprogram försöker tolka källangivelsen, men förstår tydligen inte "(SVAR)".
Stjärnorna ger en indikation på hur noggrant källan angivits och kan påverka hur nära man kan få träff via Dispos.