handdator

Visa fullständig version : Länk från fältet källa i Dis2016



Chrille
2016-02-10, 15:18
Finns det någon möjlighet att visa länken i Disbyt till den kyrkobok som man har forskat fram.
tex Rölanda AI:12 (1866-1875) Bild 306 / sid 297. Denna uppgift finns ju i Disprogramen under fliken Källa.
Idag får man ju förslag till de kyrkoböcker som visas om man trycker på respektive bok. Det hade då varit bra om det i den listan som kommer fram visas en rad med den information som står i fliken Källa. Då kan ju om man vill enkelt kontrollera om den informationen är rätt.
Idag finns ju denna uppgift i Disbytutdraget:
1 DEAT
2 DATE 12 FEB 1870
2 PLAC Rölanda (P)
2 SOUR Rölanda AI:12 (1866-1875) Bild 306 / sid 297 rad 11
eller om den är hämtad från annan källa
1 DEAT
2 DATE 23 JAN 1941
2 PLAC Lagmansered (P)
2 SOUR Sveriges Dödbok 1901- 2009
eller kanske endast
1 BIRT
2 DATE 1881
2 PLAC Ljungby (H)
2 SOUR Disbyt
hälsn...
Christer

Christer
2016-02-11, 09:22
Det är inte bara en fråga om vad som är tekniskt möjligt utan den rör också syftet med Disbyt. Dispos ska underlätta för dig att hitta in i källmaterialet. Samtidigt som vi har integrerat Disbyt med Dispos för att underlätta att hitta rätt i källmaterialet så är det primära syftet med Disbyt att skapa möjlighet till kontakt mellan forskare med samma intresseområde.

Chrille
2016-02-11, 15:48
Hej Christer!

Jag såg det åt det andra hållet att när man har sökt och letat kanske i flera timmar efter personer i de olika kyrkoböckerna, så kunde det vara en hjälp för andra forskare att slippa göra samma arbete en gång till.
När ändå informationen finns med från Disbytutdraget. Jag har flera gånger upptäckt att det har varit fel i Disbyt och då har jag kontaktat den forskare via mail och vi har då fått bra kontakt.
Så jag ser inte varför man skulle få mindre kontakt med varandra för att man lade till ett fält till. För många gånger så står det ju inte någon hänvisning i källan och då måste man ju göra sökningen via Dispos i alla fall om man vill kolla i källan eller hur.
Med vänlig hälsning
Christer

AlfChr
2016-02-12, 00:46
Et mulig problem med evt. uttrekk av kildeteksten er at det er stor jobb for disbyt-fadderne å gå over alle angitte kilder for å fjerne sensitivt materiale. Mange bruker kildefeltet feil i en rekke programmer. Har til og med sett brukt til å beskrive detaljer i et oppgjør etter et selvmord.

Lite hyggelig info å få inn i DISBYT/DIStreff :-(

Chrille
2016-02-12, 12:23
Ok jag förstår. Ibland verkar det så enkelt när man kommer på vissa lösningar, men i detta fallet verkar det ju som om Disbyt faddrarna skulle få mer att göra och det var inte det som jag trodde med mitt förslag.
Det blir att kontakta varandra för att hitta källan.
Christer

AlfChr
2016-02-12, 18:40
Det må i såfall være avsender som vurderer hvilke tekster som er ok å binde til bidraget. :-)

Det ble til at man landet på å angi kilde med en eller flere * i stedet :-) Litt enklere.

Å finne kilden for en opplysning er jo også en god grunn til å kontakte slektsforskerne man har tilslag for.