handdator

Visa fullständig version : Specialtecken efter förnamn



Chrille
2016-02-14, 17:22
Kan man ha ett specialtecken efter förnamnet i Disbyt och den posten kommer att visas ändå?
Tex Anna Greta Elisabeth : (där : är specialtecknet)
Detta gör det lättare för mig att följa far och morföräldrar i Disgen 2016 man ser direkt genom att det är ett : efter förnamnet vilket barn som tillhör anfadern. Eller har ni något förslag som visar detta bättre i Disgen 2016?

m00707
2016-02-14, 17:49
Jag har ju då inte 2016 än, men kan man inte bygga en antavlestruktur och då få en liten färgad plupp i familjeöversikten?

Chrille
2016-02-14, 19:06
Det har du alldeles rätt i. Men så fort man byter till en ny antavla så försvinner dom gamla. Men mitt sätt finns dom kvar hela tiden.
Jag ställde en fråga i en annan tråd om man kunde få klicka på en färgskala så kunde man använda olika färger på texterna man skrev. Men det var visst svårt att implementera i DIS 2016.

m00707
2016-02-14, 19:12
Du kan även använda versaler i efternamnet på dina anor.

Chrille
2016-02-14, 19:18
Det blir då att skriva väldigt många versaler i efternamnet om man inte har gjort det från början, många namn är det.

AlfChr
2016-02-15, 07:41
Hvis du legger inn spesialegn i ditt Disbyt-bidrag vil du få null tilslag mot andres registreringer av samme person.

(Om da ikke programmet fjerner det automatisk)

Det er ikke noen personer som matcher dine registreringer, men maskinelt. Og da er eksakt likhet kluet.

Chrille
2016-02-15, 10:50
Om det bara gäller förnamnet blir det ingen matchning då? Tex Bengt Göran Axel :

Chrille
2016-03-21, 15:47
Det blir ingen träff öm man skriver : efter förnamnet. Så jag gjorde som Gunnar sa och skrev stora bokstäver på förnamnet tex Bengt Göran AXEL och då fungerade det utmärkt.
Så nu kan jag lätt se mina egna anor i Disöversikten men föräldrar och flera barn och då vilket barn som tillhör min ana.

Christer
2016-03-22, 08:44
Det mest naturliga hade annars varit att skapa en flagga som du sätter på dina anor och gör den synlig i familjeöversikten.

AlfChr
2016-03-22, 10:25
Om det bara gäller förnamnet blir det ingen matchning då? Tex Bengt Göran Axel :

"Bengt Göran Axel :" i fornavnfeltet er ulik "Bengt Göran Axel" pga. to tegn mer

Olle_Olsson
2016-06-18, 22:37
Sätt ”Flagga” på dina anor, då kan du lätt se vilka som är dina anor när du ”vandrar” runt i Disgen Familjeöversikt.
se bif pdf
Olle Olsson

Birgitta
2016-06-19, 18:52
Jag skriver **

ollfa
2016-06-20, 09:05
Det är en dålig idé att skriva andra saker i namnfälten (både för förnamn och efternamn) än bara namnen samt * för att markera tilltalsnamn. Om man som Crister skriver ett kolon (:) blir det i Disgen 2016 ett eget namn. I exemplet ovan har hon alltså fyra förnamn: "Anna", "Greta", "Elisabeth", ":".
Jag vet inte hur Disbyt hanterar detta, men det kommer att bli/vara problem redan i Disgen.

Rune Elofsson
2016-10-01, 11:01
Använd versaler bara på förnamnet. Det påverkar ej sortering i namnregistret. Versaler i efternamnet kommer i egen grupp. Johansdotter och JOHANSDOTTER sorteras ej i samma grupp.

48738
2016-10-01, 13:33
En synlig flagga är det bästa.
Jag har en synlig flagga med mina anor och en annan för min fru.

Rolf Carlsson
2016-10-01, 19:45
Det är väl en god regel att namn är namn oavsett antalet förnamn eller efternamn. Annan information bör höra hemma någon annan stans än i namnfälten.
"Gift" är t ex inte ett namn och så vidare med en mängd udda information i namnfälten.

Renlighet vinner i längden.

Birgitta
2016-10-02, 09:46
Lite sur. "Renlighet vinner i längden"!
Jag skrev ** och har, efter inrådan här i tråden, ändrat det till *. Jag gör det inte för att markera tilltalsnamn, jag för det av samma skäl som mitt **.
Min ändring till enkelt * beror på praktiska råd, inte på "renlighet".
(Ja, jag förstår att det inte handlar om hygien, att det handlar om stil, men om det inte skall presenterar offentligt bör det vara upp till var och en hur plåttrigt man vill ha det.)

AlfChr
2016-10-02, 14:52
Om det bara gäller förnamnet blir det ingen matchning då? Tex Bengt Göran Axel :

Nei, det gir ingen match.
Vet ikke dog ikke om programmet er forberedt på slikt dog, og fjerner alt som ikke er tall eller bokstaver. Bidrag til DIStreff vil dog få slikt strippet (forhåpentligvis da jeg ikke har testet selv) pga. filter

carl-olof.sahlin
2016-10-04, 12:04
Vid bearbetningen av disbytbidrag tas det mesta utom bokstäver bort. Dvs alla siffror, tecken som (, ), &, mm försvinner.
Jag har aldrig träffat på någon som har presenterat sig som von Fisförnäm adlig ätt nr 123456. I namnfälten ska det bara finnas namn och inget annat.