handdator

Visa fullständig version : Källor till faddrars levdenotiser



GöranC
2016-02-15, 17:20
När jag lägger in en ny fadder så anger jag i fönstret "Lägg till var fadder levde" datum. ort och källa och därefter "Slutför". Faddern visas då i fadderrutan på den aktuella personens PÖ.
Eftersom faddrar i Disgen 2016 läggs in som en "vanlig" person vill jag gärna markera faddern med en "fadderflagga" men för att göra detta har jag bara hittat en (krånglig) väg - genom att högerklicka på faddern i fadderrutan och välja "Öppna personöversikt". Då öppnas fadderns PÖ och flaggan kan läggas till. Vore det inte bättre om flaggorna kunde nås i samband med att fadderns övriga uppgifter skrivs in, d.v.s. före "Slutför"?
När jag öppnat fadderns PÖ visas i rutan "Levnadsbeskrivning" en "Levde"notis med de uppgifter jag skrivit in i "Lägg till var fadder levde" men källreferensen finns inte med. Genom att öppna "Levde"notisen har jag på nytt försökt skriva in källreferensen men efter "OK" kan jag konstatera att den fortfarande saknas. Handhavandefel eller programbug?

Christer
2016-02-16, 09:01
Jag vet inte vad du har för motiv för att sätta en flagga på faddrar, men de går att söka fram om man vill med hjälp av relaterad sökning.

När det gäller källreferensen så vill jag påstå att det fungerar och att den syns i personöversikten, åtminstone om du öppnar den för registrering. Visningen i personöversikten anpassas efter utrymmet.

GöranC
2016-02-16, 17:22
Jag använder flaggor flitigt eftersom dom gör det lätt att på olika sätt selektera ut personer. Förutom en fadderflagga så kan det för en fadder vara aktuellt med att sätta en flagga som anger i vilken släktgren faddern hör hemma i (hör ihop med min gamla flockindelning), om faddern är färdigbehandlad eller om några uppgifter saknas eller skall kontrolleras. Allt sådant vore önskvärt att kunna skriva in när fadderns övriga uppgifter skrivs.
När det gäller källreferensen kan man säga att vi båda har rätt. Mitt problem är dock ett mycket speciellt fall. Efter ditt svar gjorde jag ett nytt försök - samma dåliga resultat. Det visade sig emellertid att valde jag en annan källreferens fungerade allt OK. När jag kontrollerade den "dåliga" källreferensen i källträdet fann jag att just den referensen saknades. Hur den försvunnit - kanske jag glömt att spara? - vet jag inte. Källor som tas bort från källträdet ligger dock kvar i den lista på nyligen använda källor som visas när man klickar på nedåtpilen i i fältet "Källa". Väljer man då en "saknad" källa med hjälp av denna lista sparas inte källan. Jag antar att detta beror på att Disgen inte hittar den i källträdet? Detta är kanske inte helt lätt att omedelbart inse så någon form av felmeddelande ("Källan saknas ") vore kanske på sin plats?

GöranC
2016-02-17, 19:51
En komplettering: När jag i Disgen 8.2d använder en källa som av någon anledning inte längre finns kvar så får jag meddelandet "Disgen-källreferens xxxx saknas". Så skall det se ut!

Christer
2016-02-18, 08:29
Jag har skrivet en felrapport (#2540).

kallstrand
2016-02-18, 08:45
Har äntligen testat med en konvertering till Disgen 2016. Faddrarna verkar följa med åtminstone i vissa fall. Däremot inte orten. I anvisningarna står att orten är ändrad till Levde-notis.Vad menas med det? Jag hittar ingen Levde-notis med ortsangivelse.

Christer
2016-02-18, 08:55
Om du i Disgen 8 har registrerat en ort för faddern, så skapas en levdenotis. Du ser den i fadderns personöversikt.

kallstrand
2016-02-18, 11:32
Om du i Disgen 8 har registrerat en ort för faddern, så skapas en levdenotis. Du ser den i fadderns personöversikt.
OK, det var det jag tänkte. Logiskt i och för sig i och med att faddrarna är personer. Vill gärna ha även orten med i dopnotisen som i 8.2d.