handdator

Visa fullständig version : Notiser



dis43926
2016-02-20, 12:54
Jag skulle önska fler notiser.

Exempelvis:
Konfirmation
Alternativt namn (Namnbyte, Soldatnamn, Artistnamn...)
Värnpliktsnummer (Inskrivningsnummer)
Militärtjänst
Utbildning
Socialförsäkringsnummer
Personnummer
Bouppteckning
Bar mitzvah
Lysning
Förlovning
Examen

Det finns säkert fler exempel på notiser som skulle kunna vara smidigt att välja som "färdiga" notiser i stället för att använda sig av exempelvis Special-notisen

Phryxe
2016-02-20, 16:57
Bra idé!

Christer
2016-02-21, 09:13
Lösningen på detta tror vi är att erbjuda notiser som du definierar själv för ditt Disgen. Det löser då alla olika personliga önskemål och behov som kan finnas.

Phryxe
2016-02-21, 10:41
Hur menar du "definierar själv"? Ska man ex. själv koppla till rätt GEDCOM-tagg? Det kanske kan finnas ett antal färdigdefinierade notiser (särskilt de med GEDCOM-tagg) som man kan aktivera om man vill, annars syns de inte i notis-listan!? De flesta i ovan nämnda lista är väl ganska vanligt förekommande.

kallstrand
2016-02-21, 11:16
Lösningen på detta tror vi är att erbjuda notiser som du definierar själv för ditt Disgen. Det löser då alla olika personliga önskemål och behov som kan finnas.

Eftersom det har varit på mycket diskussion om faddrar: Har länge saknat en notis för faddrar/bröllopsvittnen under "GIFTE" eller motsvarande. Vittnen vid bröllop är väl nästan lika vanligt förekommande som vid dop?

dis43926
2016-02-21, 11:47
Notiser som man själv definierar kan accepteras. Men först när typ alla andra alternativ är uttömda. Men som Phryxe indikerar, finns det en Gedcom-tagg, så borde den typen av notiser kunna ingå i Disgen. Jag har sneglat lite på Genney och där finns det fler notiser än i Disgen idag (möjligen de flesta av de som jag listat, kanske alla)