handdator

Visa fullständig version : soldaten John Åkerfelt



ani63
2016-02-23, 20:16
Jag letar efter soldaten John Åckerfält. Vet att han gifte sig 21/12 1731 med Bereta Larsdotter i Mölleberga. Han fick 6 barn(två dog i späd ålder). Åke f 1732 (som är min släkting), Lars f 1733, Per f 1735 och Marna f 1737. Alla födda i Görslöv.

John Åckerfält var ryttare i Skånska Dragonregementet, Östra Sallerups kompani, Rote Nordanå 7 och blev antagen 1722 och fick avsked (på egen begäran) 1741. Han dog den 5/5 1754 i Tottarp.
Vad jag har förstått är namnet Åcker/Åkerfält ett soldatnamn. Vet alltså inte vad han hette i efternamn innan han blev soldat. Men namnen Jon/Johnsson och Åkesson har gått som en röd tråd i min släkt fram till min morfar Hilbert Åkesson.

Jag skulle vilja få tips på var jag ska kunna hitta var John Åckerfält är född och vad han hette i efternamn innan han blev soldat.
Tacksam för tips och annat som kan få mig att komma vidare

Med vänlig hälsning
Ani63

Hans-Peter
2016-02-25, 10:34
Hej!

Jag sökte på den CD skiva jag köpte för en herrans massa år sedan med Skånska Knektregistret, där hittade jag två möjliga kandidater till din John.

Det är mycket möjligt det är samma person som bara har flyttat och fått nytt soldatnummer, här kommer de:

Jon Åckerfelt född 1698? SD - 07- 0089 -1730 Östra Sallerup Kompani Rusthåll Nordanå 7, Görslöv Socken i Bara härad

Den andra heter Jon Åckerfäldt född 1698? SD - 07 -0113 - 1722 Samma kompani som ovan, likaledes samma rusthåll, socken och härad

Enligt registret skall den ena vara antagen 1722 och den andra 1730, men som sagt det kan vara samma soldat som har bytt nummer, det har jag i min egen forskning så det förekom. Torpet har i båda fallen numret SD och sedan numret utan årtal.

Enligt vad jag har fått reda på från Krigsarkivet, har de där soldatkontrakten där man kan se vad soldaten het innan han blev soldat.

Du kan även se i Generalmönster rullorna för att se när han slutade som soldat, de finns på Arkiv Digital.

En möjlighet är även att ta kontakt med Skånska Knektregistret och skicka dem en forespörgsel, det kostar 20:- så det är ju till att överse. där får du mera utförlig information än jag har på min gamla CD.

Hoppas du lyckas hitta din soldat.

ani63
2016-02-25, 20:44
Tack ska du ha!
All information du har delat med dig, har jag redan. Men jag har satt in 20:- till Skånska knekttegistret så jag får hoppas på dem.
Det jag vill ha reda på är om han kan ha hetat Åkesson efternamn. Och var han ev. skulle kunna vara född. Gissar på 1698, men var?

Stor gåta men jag vill hels inte ge upp.

Hans-Peter
2016-02-26, 00:23
Hej!

Vad han het innan han blev knekt är det nog större sannolikhet på Krigsarkivet, men ibland har de även namnet innan stående i Skånska Knektregistret. Hoppas du får det fram.