handdator

Visa fullständig version : Disgen 2016 skarpa versionen, NÄR!



Smeden
2016-03-10, 11:05
Hej
Jag börjar bli lite "hialös" som man säger här nere i Skåne.
Men NÄR väntas den "riktiga" versionen av Disgen 2016 släppas?
Jag har väntat några månader på att kunna få göra några större utskrifter som inte går med nuvarande version.

Undrar
Kåre

Evafalk
2016-03-11, 02:26
Visst väntar vi - men jag tänker så här
bättre en smula sent - än en smula dåligt

fast en liten hint är inte fel

Smeden
2016-03-11, 10:24
Jovisst, å jag tycker så här i efterhand att det INTE var så klokt att byta till 2016 så fort Beta-versionen kom ut.

Sitter här sedan slutet av förra året och kan inte göra några större utskrifter då Pdf-utskriften bara crashar!

Å inte kan man byta tillbaka till gamla versionen!

Hälsar
Kåre

DanielBerglund
2016-03-11, 23:32
Vi håller på att slipa på den så den ska bli riktigt skarp :)

Allvarligt talat är tanken att den ska bli tillgänglig i slutet av kommande vecka, men de exakta detaljerna vågar jag inte lova något om - men nu hänger det mest på att manualen (som kommer att ligga på webben) inte är klar, plus att nya webben inte är klar den heller. Nu ska naturligtvis ingen behöva vänta om man sitter med förutgåvan och har problem med den som vi löst i den skarpa versionen. Men det ordnar vi på något sätt som förhoppningsvis inte blir alltför rörigt.

Smeden
2016-03-12, 09:44
Men det ordnar vi på något sätt som förhoppningsvis inte blir alltför rörigt.

Låter förhoppningsfullt!

Hälsar
Kåre

Chrille
2016-03-14, 19:37
Hej!

Kanske en ide att skicka ut ett mail till de som vill ha den skarpa versionen innan manual och webb är klara. Ni har ju koll på vilka som kör testversionen. Jag vill som Kåre använda de funktioner som nu saknas i testversionen.
hälsn...
Christer

DanielBerglund
2016-03-18, 22:17
Nu finns Disgen 2016 att hämta:
https://medlem.dis.se/download/

Det är fortfarande inloggning som krävs men man behöver inte hämta en ny nyckel utan det går bra med den man redan har till förutgåvan.

Vi kommer att informera alla som har förutgåvan via email och strax därefter skicka ut en automatisk uppdatering, men vi börjar med ett email för att inte överraska alltför mycket. De som inte vill vänta kan alltså hämta direkt med länken här ovanför.

Sedan kommer vi givetvis successivt att gå ut med ett allt tydligare budskap, men vi behöver fortfarande ett par veckor av arbete med handledningen på nya webben innan vi vill göra det.

Evafalk
2016-03-18, 22:37
Är det rätt uppfattat - att databasen är den samma - så teoretiskt kan man växla mellan skarpa o förutgåvan (om det skulle behövas).

DanielBerglund
2016-03-18, 23:13
Nej, det har varit en mindre ändring så databasens versionsnummer har ökats ett steg. Man kan alltså inte byta tillbaka till förutgåvan om man har öppnat en datamapp med den riktiga 2016.

C-J Gustafsson
2016-03-19, 00:09
Innebär det att jag heller inte kan använda en säkerhetskopia skapad med förutgåvan?

DanielBerglund
2016-03-19, 12:28
Jo, det går ju naturligtvis. När du läser in den i Disgen 2016 får den rätt databasversion med automatik.

Chrille
2016-03-19, 15:13
Hej! Detta får jag av mitt säkerhetsprogram när jag försöker installera Disgen 2016.

Varför det är väl inget konstigt med detta program?

Med vänlig hälsning
Christer

Evafalk
2016-03-19, 15:17
jag har norton o fick också nån typ av varning - beror på att detta inte är använt förut. du borde väl kunna forcera (jag svarade där att jag godkände)

Chrille
2016-03-19, 16:35
Jag har försökt men kommer inte vidare. Vet inte vad som händer om jag trycker på Disable Symantec Endpoint Protection. Jag kanske inte kan öppna programet igen.
Varför är Disgen 2016 inte godkänt, Det måste väl gå att se till att denna produkt godkänns av Säkerhetsprogrammen.

DanielBerglund
2016-03-19, 16:59
Frågan ska nog ställas till Symantec - det verkar överdrivet av dem att inte godkänna ett program därför att de inte har sett det tidigare... vi får väl se om vi kan hitta något sätt att "vitlista" programmet hos dem.

DanielBerglund
2016-03-19, 17:02
Nu har jag skickat in filen till Symantec, så får vi se om de tar sig samman.

Chrille
2016-03-19, 17:11
Tack för detta!
Jag kan väl få ett mail när svaret har kommit från Symantec för då kan jag ju göra uppdateringen.

Med vänlig hälsning
Christer

DanielBerglund
2016-03-19, 19:04
Jag kommer inte att få något svar från dem, så jag föreslår att du provar dagligen tills det lyckas - eller tillfälligt stänger av antingen hela antivirusprogrammet eller enbart "Download Insight" eftersom det är den delen som är bråkig. Exakt hur du gör detta vet jag inte, men ofta brukar det finnas någon ikon nere i "systray" som man kan högerklicka på och få upp en meny. Risken att du har sönder ditt antivirusprogram är obefintlig, de brukar vara gjorda så att de är svåra att bli av med så att ingen elakt program stänger av dem...

Chrille
2016-03-20, 11:04
Jag kan inte stänga av Säkerhetsprogrammet då texten Disable Symantic Endpiont Protection inte är klickbar alltså det händer inget när man trycker på texten. Skall chatta med Norton på måndag
för att se om dom kan hjälpa mig. Kan jag få filens utseende från dig (skicka den på mail till mig)
Då kan även jag skicka in den till Symantec

submit.symantic.com/false_positive/

så får vi hoppas att de godkänner denna. Så här ser filen ut som inte godkänns hos mig:

c:\users\jednell\appdata\local\microsoft\windows\t emporary internet files\content.ie5\7wb3nitm\disgen_install_2016.exe
Är det ovanstående adress som jag skall skicka in?

Jag vet att jag fick frågan när jag installerade testversionen men då gick det att komma förbi genom att jag godkände filen.
Jag tycker att du skall se till att den nya versionen av Dis2016 kommer att bli godkänd av Symantec. Så skicka in även den filen till dom. Det kan ju vara bra i förebyggande syften om andra får samma problem när de skall installera den nya produkten.

AlfChr
2016-03-20, 11:54
Mange virusprogram kan man bare gjre noe med om man har korrekte rettigheter i policy for maskinen. I det minste være administrator. For min maskin er ikke det tilsrekkelig da det er en domeneinnmeldt maskin og kun domene-folkene kan slå av virusprogram.

Chrille
2016-03-20, 12:41
Jag skulle vilja att du Daniel lägger in alla DIS-programen som godkända till :
Om du vill lägga till program i en lista över godkänd och pålitlig programvara som hanteras av Symantec lägg in den här https://submit.symantic.com/whitelist/

Med vänlig hälsning
Christer

Evafalk
2016-03-20, 16:05
Jag har norton - utges av symantec. har nu installerat den skarpa versionen på våra tre datorer - win 8 st o win 10 en. jag får en fråga om jag vill godkänna programmet.Skulle tro att det kanske finns en inställning där man kan säga att man kunna godkänna nya program och det kan ju kanske även vara egna program.

akno
2016-03-20, 17:09
Jag har också Norton Security som varnade och rekommenderad mig att inte köra installation. Jag ignorerade varningen och installerade utan problem. Jag kanske är dumdristig, och jag gör normalt inte så, men efter att det varit uppe i Forumet en tid bedömde jag det som ofarligt, så nu har jag den skarpa versionen. Jag har ännu inte hunnit jobba så mycket med den, Det jag skulle vilja ha ett flikfält nertill som är tydlgare, lite som i Excel, men å andra sidan går det att arrangera fönstren på olika sätt. Det blir att pröva lite nytt, bra för en gammal hjärna.

Chrille
2016-03-21, 11:59
Jag har nu ringt till Norton och dom säger sig inte ha support på Symantec Endpoint Protection. Daniel jag väntar någon vecka och hoppas att disgen_install_2016.exe skall bli godkänd av Symantec.
Kommer den nya versionen heta likadant kommer jag ju att få samma problem igen om Symantec inte godkänner vår applikation. Det hjälper inte att jag som privatperson försöker påverka Symantec utan det måste
ske via vår förening som har gjort applikationen och det har ju Daniel gjort.

DanielBerglund
2016-03-21, 19:13
Symantec svarade faktiskt med ett besked att de nu hade vitlistat installationsprogrammet, så någon av de närmsta dagarna borde det släppas igenom om det inte redan gör det.

Chrille
2016-03-21, 21:32
Perfekt. Tack för att du jobbade så snabbt med problemet. Jag fick också besked att det skulle vara OK. Så nu är Disgen 2016 installerat och klart i min dator.