handdator

Visa fullständig version : Radera en hel grupp av individer



tobiaswallin
2016-03-10, 22:43
Jag har precis importerat hela min forskning från DG8 till DG2016 och det gick väldigt smidigt. När jag sedan provade funktionen "sök dubbletter" hittade systemet flera fall av hela dubblett-träd med kanske 3 generationer. Jag kan inte förklara varför dessa extra träd finns, om de skapats i konverteringen eller om jag lagt in dem själv i någon form av allmän förvirring. Hur som helst vill jag radera dem på enklast möjliga sätt och då är frågan hur man gör det?

Jag skulle vilja kunna markera samtliga individer i ett helt träd och radera dessa i klump, men det enda sättet jag har hittat är att koppla loss dem en och en och sedan radera dem. Det känns osäkert och jag kommer säkert att missa att radera någon bortkopplad individ.

C-J Gustafsson
2016-03-11, 10:13
Under Verktyg, inställningar, inmatning finns kan man markera: Tillåt radering av personer utan föregående losskoppling.
I söklista kan man markera alla och också ta bort alla.

tobiaswallin
2016-03-11, 23:11
Tack för snabbt svar! Dock har jag redan slagit på den flaggan, men det funkar sisådär. Jag kan fortfarande inte radera personerna på ett enkelt sätt, men jag får prova runt lite.

Finns det något sätt att hitta alla personer i mitt "extraträd" i en sökning? Skulle det gå vore det nog bra mycket enklare.

C-J Gustafsson
2016-03-11, 23:52
Man kan skapa söklista från en antavla eller man kan välja en person i antavlan för att börja en söklista.
I söklistan högerklickar man och väljer "utöka söklistan"
Där finns många val, om extraträdet är helt avskilt kan man välja "Alla som på något sätt är släkt", annars får man utöka med partner, barn och föräldrar, tills man är nöjd.
Kommer det med personer, som sen inte skall tas bort definitivt, tas dom bort från söklistan genom att markera dom och trycka på Delete.
När söklistan är komplett markerar man alla med Ctrl A, högerklickar och väljer "radera markerade personer".

tobiaswallin
2016-03-19, 18:32
Nu har jag fått allt att funka. "Alla som på något sätt är släkt" var precis det jag letade efter. Tack för hjälpen!

Tobias

dis43926
2016-04-10, 19:32
I skarpa versionen av Disgen 2016 har jag provat på "radera markerade personer". Det gick inte så bra: personerna raderades i och för sig, men som grandios avslutning så raderades dessutom den person som stod först i söklistan, trots att denna person inte var markerad, dvs en icke önskad borttagning.
Skall man behöva ta bort personer ur söklistan så att det bara är de som ska tas bort som är kvar för att sedan "radera markerade personer", då är ju inte det speciellt smidigt.

Föreslår att detta fixas!

Torgny Larsson
2016-04-10, 20:51
Observera att den första personen i listan INTE raderas från databasen, det är bara söklistan som inte uppdateras korrekt.
Finns redan anmält #2689, och korrigerat i kommande uppdatering.
"Tar upp en söklista, markerar 2 personer där (t.ex. 3:e och 4:e i listan), högerklickar och väljer "Radera markerade personer". Efter att svarat på kontrollfrågan "Vill du verkligen..." försvinner dessa båda personerna från listan, men dessutom den översta personen.
Den översta personen finns kvar i databasen, men försvinner alltså felaktigt från söklistan i samband med borttag av andra personer i listan."

dis43926
2016-04-10, 22:26
Tack för svaret

Christer
2016-04-11, 07:41
Felet är rättad och rättningen kommer med i nästa uppdatering.