handdator

Visa fullständig version : Licenser för DISGEN-kurser



dis32039
2016-03-17, 18:24
Tidigare Disgen-kurser har kunnat använda sig av "utprovningsversionen" av DG8.2d med denna version installerad på bildningsförbundens datorer.

Fråga
Hur kan skolorna fortsättningsvis använda sig av DG2016 i samband med DISGEN-kurser. Vilken typ av program och licenser behövs? Jag hoppas att det även i fortsättningen går att för detta ändamål använda sig av "gratisprogram".

Tommy Jacobsson, Umeå

DanielBerglund
2016-03-18, 22:04
Man använder standard Disgen 2016 plus en särskild "utbildningsnyckel" som DIS-utbildare kan hämta. Den gäller sedan i cirka ett halvår.

Christina
2016-03-19, 08:03
Utmärkt, och standard Disgen 2016 är ????
Går det att installera med samma utbildningsnyckel på 11 datorer?

Eva Dahlberg
2016-03-19, 09:21
"standard Disgen 2016" är väl den vanliga, "the one and only" :)

Den skarpa versionen förstås (nyss utkommen se annan tråd).
Hälsningar,
Eva

DanielBerglund
2016-03-19, 12:33
Går det att installera med samma utbildningsnyckel på 11 datorer?

Jaaa! (vBulletin kräver minst 5 tecken i svaret :-)

Inga-Lill
2017-12-07, 00:16
Detta kanske är en för gammal tråd, men hoppas att det funkar ändå. När det gäller utbildningslicens så funkar det ju så att DIS-utbildaren kan hämta dessa till ex. Vuxenskolan, där jag jobbar och har kurser. Det har jag hämtat till mina kurser, grundkurs i Disgen på 6 gånger. Då funkar ju licensen under hela kurstiden på Vuxenskolan, men eleverna har ju bara demo hemma och slutar ju tydligen att fungera efter 30 dagar. Hur ska dom kunna fortsätta kursen när dom inte kan jobba på sitt demo hemma under hela kursperioden? Jag började med en ny grundkurs den 22/11 och har haft 3 kurstillfällen nu men gör ett uppehåll och fortsätter den 10/1 dom 3 sista gångerna av 6 gånger sammanlagt. Det innebär ju att om en vecka så kan dom ju inte alls öva på Disgen över julen eftersom 30 dagar har tagit slut då. Hur är det tänkt att man löser detta? Ska dom vara tvingade att köpa programmet för att kunna gå färdigt kursen?
Mvh Inga-Lill Fjällström

Hans-Peter
2017-12-13, 21:34
Hej!

Programmet slutar ju inte att fungera efter 30 dagar, men man kommer ständigt att få upp en uppmaning att skaffa en licens.

Det tycker jag man kan leva med, mina kursdeltagare har i alla fall gjort det fram till de har skaffat licensen.

Inga-Lill
2017-12-14, 01:10
Ok, det var mer än jag visste om. Däremot på det gamla 8.2, så låste ju det sig när max 150 personer var inlagda. Jag har då frågat och har fått höra att det nya 2016 låser sig efter 30 dagar, men om det inte gör det så är det ju helt okey. Fattar bara inte varför ingen säger det, att det går att fortsätta.

Tackar för hjälpen!
Mvh Inga-Lill Fjällström