handdator

Visa fullständig version : Felaktiga koordinater för Lycksele (Lycksele kyrka)



dis32039
2016-03-19, 00:31
I Disgen2016 visas inte Lycksele (AC) rätt på kartan. Kyrkan har alldeles fel koordinater. De felaktiga framgår av bifogat skärmklipp.

Hur göra för att rätta detta? Programmet blockerar ju möjligheten att korrigera församlingars och kommuners koordinater.

Hade tänkt göra en demonstration på Släktforskningens dag just nu ser det ju inte ut att vara möjligt att ordna det.

Jag har genom att gå in i databasen lyckats ändra koordinaterna för Lycksele församling.
Församlingsnamnet liksom kyrksymbolen (det liggande korset) ligger fortfarande kvar på felaktig plats. Visning av dessa är möjlig att koppla av och på men jag kunde inte genomskåda om det gick att komma åt dessa för att själv korrigera felet.

Christina
2016-03-19, 08:01
Om jag ser rätt så är det samma koordinater i Disgen 8.2 d

BoKleve
2016-03-19, 23:42
Lycksele kyrka har rätta koordinater i min DG2016!

Har du ändrat koordinaterna nån gång av misstag?

/BoK

dis32039
2016-03-20, 10:19
Det var vid försök att rätta till den felaktiga placeringen av Församlingsnamnet och kyrksymbolen för Lycksele (AC) med hjälp av "drag och släpp" vid användandet av kartfunktionen som meddelandet Flyttning av län, kommun och församling ej tillåten visades.
Samma felmeddelande kom också upp när jag försökte ta in riktiga koordinater från klippbufferten (dvs Hitta.se).

Tack vare Bo Kleves påpekande är problemet nu löst. Genom att helt enkelt mata in riktiga koordinater för Lycksele (AC) i Redigera ort, kunde jag ändra inte bara ortens placering utan också Etikettens och Kyrkosymbolens placering.

Jag hade ju, som nämnts, tidigare lyckats att ändra ortens placering genom att manipulera själva databasen men därvid inte ändå inte kunnat ändra plats för tillhörande Etikett och kyrkosymbol.

Jag tycker det är intressant att du Bo Kleve på din dator har riktiga koordinater för Lycksele (AC). Jag, däremot, har samma felaktighet både i DG82 som DG2016. Detta är i och för sig inte så förvånande, eftersom ju denna felaktighet rimligen följde med vid konverteringen av min ortdatabas från DG82 till DISGEN 2016.

Det som jag fortfarande undrar över hur du Bo Kleve kunde ha riktiga koordinater när inte jag hade det, eftersom jag inte vet med mig att jag någonsin ändrat dem för Lycksele (AC). Jag försöker nu förstå när och hur felaktigheten kom in i min installation (dvs i vilken tidigare Disgenversion felet uppstod).

Jag ska ta kontakt med Christina Claeson, som meddelat att hon har samma koordinater i både gamla och nya installationen, för att höra om hon också hos sig har samma felaktiga koordinater som jag (på båda ställena).

Det är ju bra om åtminstone vid en "ren" nyinstallation av DISGEN 2016 (dvs utan konvertering av gammal databas) denna felaktighet inte finns med.

AlfChr
2016-03-20, 11:42
For Disgen 8.2d har det vært flere oppdateringer av koordinater. Kanskje Bo har kjørt slike oppdateringer og andre ikke, og derved bevart en opprinnelig feil. Evt. at en senere oppdatering har introdusert feil koordinater??

Bare et forslag til en mulig årsak til forskjell i Disgen 8.2d

En nyinstallasjon av Disgen 7.x og 8.x dvs. alle tidligere versjoner med koordinater vil vise om det er en opprinnelig feil som ikke har blitt oppdatert.

Christina
2016-03-28, 19:54
Hej igen
Nu har jag tittat i version 8.1 e i en annan dator här hemma där har x 716 89 11 och y 163 72 34

8.2 c x 716 90 47 och y 163 74 12
8.2d x 716 90 47 och y 163 74 12
Disgen 2016 x 716 90 47 och y 163 74 12

Nåt har hänt mellan 8.1 e och 8.2 c, men det är väldigt konstigt att det kan bli de koordinater som Tommy hade:confused: