handdator

Visa fullständig version : Nummer eller gårdsnamn i ortsträdet



tobiaswallin
2016-03-23, 21:07
Jag håller på att konvertera alla mina orter till "riktiga" DISGEN-orter och då har jag en fundering på hur man ska lägga in all information i trädet.

Församling och uppåt är inga konstigheter, dessa finns ju redan definierade i trädet. I mitt exempel har jag församlingen Odensala (AB) i Sigtuna kommun. Odensala består ju av ett antal byar (tex. Rickeby) som vardera består av ett antal gårdar, varav Pettersbord är en. Parallellt har ju varje gård ett nummer (rote?) inom församlingen; Pettersborg har nummer 50.

Min fråga är alltså hur man bäst kombinera all den här informationen, eller om man inte tar med allt i trädet. Vilket av nedanstående namngivningar är att rekommendera? Eller har ni bättre förslag?

Nr 50 Pettersborg <gård>, Rickeby <by>, Odensala (AB), Stockholms län
Rickeby nr 50 <gård>, Odensala (AB), Stockholms län
Pettersborg <gård>, Rickeby <by>, Odensala (AB), Stockholms län

Numren används ju flitigt i husförhörslängderna så jag tänkte att de är relevanta att ha med.

Tobias

m00707
2016-03-24, 19:13
Rotenumret kan väl i många fall växla genom tiderna, så själv använder jag det sista av dina exempel.
Rotenumret kan man då exempelvis lägga in i ortens beskrivning.

AlfChr
2016-03-25, 14:20
En annen god ting med siste form er at da kan evt. sammenligningsrutiner gi tilslag mot andre slektsforskeres materiale (som f.eks. i DIStreff hvor gårdsnavn trekkes ut i fulltekst og markeres med et '+'-tegn, basert på eldre versjon av DISBYT men hvor stedsnavn ble forkortet til 4 tegn og dermed ga mange falske tilslag)