handdator

Visa fullständig version : Funktionen 'Ändra notistyp' saknas i Disgen2016



Bengt H
2016-03-27, 14:05
I 8.2d kunde man högerklicka på en notis och ändra notistypen. Det går inte i Disgen2016. Finns det något annat sätt att göra det utan att skriva om hela notisen? Jag har ett antal specialnotiser som egentligen borde vara levdenotiser och ibland oforskat. Det är ett stort jobb att skiva om dem.

Christer
2016-03-27, 15:30
Nej det finns det inte. Det står på önskelistan.

kallstrand
2016-03-27, 17:44
I 8.2d kunde man högerklicka på en notis och ändra notistypen. Det går inte i Disgen2016. Finns det något annat sätt att göra det utan att skriva om hela notisen? Jag har ett antal specialnotiser som egentligen borde vara levdenotiser och ibland oforskat. Det är ett stort jobb att skiva om dem.

Jag har nästan regelmässigt ändrad Levde-notisen till "Bodde". Tycker inte det låter så högtravande. Före Fadder-notisens tillkomst fick vi tips om att använda I-notisen (Flyttade) och döpa den till "Faddrar". I-notisen behövs ju inte egentligen, utan man använder notistyp 2 (Flyttade) istället.

I mitt fall nog de flesta faddrar flyttade till den "nya" Faddernotisen, men .. Nu har vi ju istället ny problem i DG2016 (läs konvertering-fadderanalys).

Christer
2016-03-27, 18:13
Om du vill ändra Levde till Bodde så är det inget problem. Inflyttad kan tyckas att man inte behöver när man har Flyttade, men i GEDCOM används In- oh Utflyttad eftersom Flyttade inte stöds av GEDCOM.

kallstrand
2016-03-27, 18:19
Jag har nästan regelmässigt ändrad Levde-notisen till "Bodde". Tycker inte det låter så högtravande. Före Fadder-notisens tillkomst fick vi tips om att använda I-notisen (Flyttade) och döpa den till "Faddrar". I-notisen behövs ju inte egentligen, utan man använder notistyp 2 (Flyttade) istället.

I mitt fall nog de flesta faddrar flyttade till den "nya" Faddernotisen, men .. Nu har vi ju istället ny problem i DG2016 (läs konvertering-fadderanalys).

Jag syftade på att man manuellt går in och ändrar på notisnamnet. Då visas notisens originalnamn inom parentes. Men den funktionen ser inte heller ut att fungera i Dg2016.

Christer
2016-03-27, 19:01
Vad jag kan se så fungerar det på samma sätt som i Disgen 8. Kan du förklara på vilket sätt det skiljer eller skulle vara fel?

kallstrand
2016-03-27, 19:09
Vad jag kan se så fungerar det på samma sätt som i Disgen 8. Kan du förklara på vilket sätt det skiljer eller skulle vara fel?

DU har rätt jag ber om ursäkt! Försökte radera inlägget, men ... Då väntar vi på tillrättaläggandet av "Ändra notistyp".

kallstrand
2016-03-28, 08:40
Det där med GEDCOM och "Flyttade" kände jag inte till. M a o kommer inte noteringar om flyttningar med vid en export? Läste här på forumet att det även gäller Fadder-notisen. Vad mer behöver man ta hänsyn till?

Christer
2016-03-29, 08:34
Jodå dina data hanterar vi i GEDCOM-exporten som utflyttad och inflyttad som stöds.

kallstrand
2016-03-29, 09:39
Christer! Du skrev ju ovan att notisen FLYTTADE inte stöds. Fick uppfattningen att notiserna INFLYTTAD resp UTFLYTTAD måste användas får att de skall synas i ev Gedcomexport.

AlfChr
2016-03-29, 09:40
Men ved reimport ble det i Dsgen 8 til en utflyttetnotis og en innflyttet notis så vidt jeg minnes og ikke til en flyttadnotis. Men det er kanskje løst i Disgen 2016?

Bengt H
2016-03-29, 12:09
Jag tolkar ovanstående diskussion som att Disgen vid GEDCOM-export omvandlar Flyttat-notisen till en Inflyttat- och Utflyttat-notis. Har jag rätt, eller är det något annat som händer med Flyttat-notisen?

Christer
2016-03-29, 13:07
Korrekt uppfattat!

Bengt H
2016-08-05, 14:04
Nej det finns det inte. Det står på önskelistan.

När är den planerad att införas?