handdator

Visa fullständig version : Nya källhänvisningar sparas ej



GöranC
2016-04-01, 20:55
När jag skall komplettera en födelsenotis med en ny källhänvisning lägger jag i fönstret "Välj ny hänvisning eller källa" in den nya hänvisningen. Samtidigt händer det att jag passar på att lägga in andra, nya hänvisningar. Jag sparar de nya hänvisningar (trodde jag) genom att avsluta fönstret med "OK" och kommer (om tidigare födelsenotishänvisningar finns) till fönstret "Flera källhänvisningar för en notis" som också avslutas med "OK". Jag kommer då till den ursprungliga födelsenotisen. Finner jag att allt ser riktigt ut väljer jag "OK" och inget oväntat händer. Har något blivit fel - jag har kanske valt fel hänvisning, varit inne på fel person eller något liknande - väljer jag att stänga notisen med "X".
Då händer det oväntade: När jag återvänder till källträdet finner jag att alla de nyss inlagda hänvisningar inte alls sparats utan har försvunnit. Vad är tanken bakom detta?

DanielBerglund
2016-04-01, 21:51
Det är tänkt att fungera så och det gäller även orter.

Teknisk förklaring: när du öppnar en notisdialog startas en så kallad transaktion och när du sedan stänger notisdialogen med OK avslutas transaktionen och alla ändringar som gjorts i databasen sedan transaktionen startades skrivs i databasen.

Stänger du med X eller Avbryt eller ett tryck på Escape så kastas alla ändringar sedan transaktionen startades och inget skrivs i databasen. Vitsen med detta är att transaktionen är ett skydd mot felaktiga databaser - antingen skrivs allt eller så skrivs inget. Det finns ingen risk för att hälften av datat skrivs och du får en konstig databas.

Om du alltså öppnar en notis och lägger till källor eller orter som du vill behålla bör du alltså stänga notisdialogen med OK även om du inte ändrat i notisen som sådan.

GöranC
2016-04-02, 10:30
Jag förstår tanken och logiken bakom funktionen men ur användarsynpunkt upplever jag det som förvirrande att vissa kommandon (exvis. OK och X) har olika betydelse var man befinner sig i en operationsföljd. I fönstret "Välj ny hänvisning eller källa" betyder "OK" ungefär "Ändringar kan eventuellt sparas senare" medan "OK" i notisfönstret betyder "Tidigare gjorda ändringar sparas". "X" i notisfönstret betyder "Gjorda ändringar sparas inte".
Väljer jag att lägga in nya hänvisningar via fönstret "Redigera källor" (och högerklick, ny hänvisning etc.) betyder "Stäng" (borde det inte vara "OK") att "Gjorda ändringar sparas" men här betyder "X" också "Gjorda ändringar sparas", inte att de INTE sparas. Lite förvirrande för användaren innan man lärt sig.

DanielBerglund
2016-04-02, 13:29
Jag förstår tanken och logiken bakom funktionen men ur användarsynpunkt upplever jag det som förvirrande att vissa kommandon (exvis. OK och X) har olika betydelse var man befinner sig i en operationsföljd. I fönstret "Välj ny hänvisning eller källa" betyder "OK" ungefär "Ändringar kan eventuellt sparas senare" medan "OK" i notisfönstret betyder "Tidigare gjorda ändringar sparas". "X" i notisfönstret betyder "Gjorda ändringar sparas inte".

Ja, detta kan vara lite förvirrande innan man fattat hur det hänger ihop.


Väljer jag att lägga in nya hänvisningar via fönstret "Redigera källor" (och högerklick, ny hänvisning etc.) betyder "Stäng" (borde det inte vara "OK") att "Gjorda ändringar sparas" men här betyder "X" också "Gjorda ändringar sparas", inte att de INTE sparas.

Men här är det i alla fall rätt text på knappen. Den heter Stäng eftersom det inte finns något att säga OK till. Eventuella ändringar är redan genomförda.