handdator

Visa fullständig version : Koppla källa till Arkiv Digital



MormorC
2016-04-03, 16:57
Vad gör jag för fel? Jag kan inte få programmet att koppla en källa till Arkiv Digital.
Det tycks som om min dator endast söker efter appar att associera med. Försöker jag få programmet att peka mot programmet får jag ett felmeddelande. Jag använder pc med Win10.

Christina
2016-04-03, 17:41
Det är nog så att det inte riktigt fungerar med kopplingen i den nya versionen av Arkiv Digital Online. I den gamla versionen har jag för mig att det inte skall vara några problem.

Carina
2016-04-03, 17:49
Hmhmmm! Det låter inte kul! Jag inväntar fler svar innan jag ger upp hoppet.

Christer
2016-04-03, 18:31
Arkiv Digital ha inte fixat integrationen på sin sida ännu.

DanielBerglund
2016-04-03, 20:44
Om du installerar det gamla programmet så fungerar kopplingen. Det går att använda båda programmen parallellt. Möjligen går kopplingen sönder om det kommer en uppdatering till det nya programmet, och då installerar du det gamla igen, osv.

MormorC
2016-04-03, 20:52
Ok, då vet jag. Tack för alla svar i den här frågan.

Nils Runberg
2016-04-22, 09:53
Tidigare var det så att länkar kopplade till AdOnline (gamla programmet). I dag verkar det som om länkar bara öppnar nya Arkiv Digitals startsida. När kan detta tänkas bli rättat?

C-J Gustafsson
2016-04-22, 10:17
Riktigt, du kommer bara till AD startsida.
Men länken från Dispos har förts över så klickar du på Sök i arkivet så kommer rätt bok upp och även rätt sida om den finns med från Dispos.

MormorC
2016-04-27, 15:40
Jag har varit i kontakt med AD idag och fått bekräftat att kopplingen ska fungera. Tydligen är det jag som gör något fel! Jag klickar på knappen visa i rutan vid källhänvisning och kommer sedan till AD:s startsida. Där klickar jag på SÖK I ARKIV och sedan kommer jag till en ruta längst upp till vänster där det står Ny sökning......

Vad gör jag för fel??

GöranC
2016-04-27, 19:28
Jag har samma erfarenhet som Carina när jag klickar på Visa. Utgår jag däremot från DISPOS så funkar AD2.0 som förväntat. Det är således någon skillnad mellan DISGEN och DISPOS hantering av AD2.0. Om problemet ligger i DISGEN eller AD2.0 har jag ingen uppfattning om men varför kan inte de två utvecklargrupperna ta kontakt och tillsammans lösa detta irriterande problem?

Nils Runberg
2016-05-11, 16:57
Jag har haft dialog en längre tid med ArkivDigitals support eftersom jag har haft problem med att få det programmet att fungera, och då även haft problem med kopplingen mellan Disgen och ArkivDigital. Efter det senaste mejlet därifrån (9 maj) med frågan om programmet fungerar har jag nu sett att kopplingen funkar som den ska. Jag kommer nu direkt till den sida jag har gjort kopplingen till. Aktuell programversion är 2.0.555 (står längst upp till vänster på startsidan).

GöranC
2016-05-11, 18:27
Liksom du har jag haft kontakt med AD och fick också deras mail ett par dagar sedan. Skönt att det nu funkar OK med kopplingen mellan Disgen och AD.