handdator

Visa fullständig version : Kopia på Disgen 2016



Ann-Charlotte
2016-04-03, 19:51
Med viss möda har jag installerat Disgen 2016 på min reservdator också. Men hur ska jag få över databasen dit? Ska jag göra en säkerhetskopia på min vanliga dator och sedan återläsa säkerhetskopian på reservdatorn?

Kan jag sedan göra samma sak på ett USB-minne? Behöver jag hämta ny licens då eller kan jag använda den gamla?

Jag ska köpa en ny stationär dator snart, så då vill jag förstås att allt blir rätt eller åtminstone likadant som på den gamla datorn.

Hans-Peter
2016-04-03, 21:55
Hej!

Du har själv nämnd en möjlighet: Att ta en säkerhetskopia från den ena datorn och läsa den in i den andra datorn, en annan möjlighet är att kopiera hela datamappen från den ena datorn till den andra datorn.

När det gäller licensen har du ju, om jag inte minns fel, fått den via mail, enklast är att skicka detta mail till dig själv till ett mailkonto du har på dator två. Sedan gör du precis som första gången du installerade Disgen 2016 kopierar innehållet i mailet och klistrar den in i Disgen.

DanielBerglund
2016-04-03, 22:08
Med viss möda har jag installerat Disgen 2016 på min reservdator också. Men hur ska jag få över databasen dit? Ska jag göra en säkerhetskopia på min vanliga dator och sedan återläsa säkerhetskopian på reservdatorn?

Ja.


Kan jag sedan göra samma sak på ett USB-minne?

Om du menar att lägga Disgenprogrammet på ett USB-minne så fungerar inte det så bra eftersom licensen lagras lokalt, men det kommer vi att åtgärda i en uppdatering längre fram. Datamappen däremot kan du lägga på ett USB-minne om du vill.



Behöver jag hämta ny licens då eller kan jag använda den gamla?
Du kan använda samma licensnyckel på så många datorer du vill "inom hushållet"

Ann-Charlotte
2016-04-03, 23:03
Tack för alla kloka svar, Hans, Hans-Peter och Daniel!

En fråga till, Kommer det att finnas en pappersmanual till Disgen 2016 eller blir det en manual på hemsidan`?
/Ann-Charlotte

GunnarBer
2016-04-03, 23:11
Snart kommer den nya hemsidan för DIS. Där kommer manualen att finnas. Förmodligen kommer en papperskopia också, men när?
Det finns ju DIS medlemmar som inte har Internet av en eller annan anledning. De är ju också presumtiva DG2016 kunder.
Gunnar

Ann-Charlotte
2016-04-03, 23:15
Fint! Bra med både och!

DanielBerglund
2016-04-03, 23:15
Just den delen av den nya webben är redan utsläppt: https://www2.dis.se/handledning-disgen2016
Någon pappershandledning är inte planerad.