handdator

Visa fullständig version : Utveckla ortdatabasen och hjälpfunktionerna



Ingmar Berthelsen
2011-01-21, 09:07
Utveckling av Disgen, anvisningar, rekommendationer, Disbyt

Jag har använt Disgen i flera år och finner att det är ett bra verktyg.
Häromdagen lämnade jag ett utdrag till Disbyt, och när det kom tillbaka så var det med vänliga kommentarer från Rolf Eriksson:
"Det räcker nog med att du har dina flockar i vår disbytbas (på min direkta fråga material från Danmark och Norge). Räkna med att norrmän och danskar också tittar i den. Det är ju några år sedan du skickade in så det har hänt en del med basen sedan dess. Det märker du mest i B-filen där de första varningarna gäller efternamn. Detta sköter programmet helt självt utan att jag behöver göra något. Inga skiljetecken, komman, frågetecken eller liknande godkänns utan tas bort.
Men sedan kommer varningarna* för* orter och dessa var närmare 700 och det tog en dryg timma att gå genom dessa och jag har väl ändrat omkring två tredjedelar, en del säkra och några vilda gissningar. Det är mest varningar på utländska orter så du har en hel del att rätta. De svenska orterna antar jag att du klickar in via ortsdatabasen så det går ju fort och lätt. Det blir värre med de utländska. Disbyt kräver att landet finns angivet och när det gäller Norge, Danmark och USA skall amt, fylke och stat anges. Disbyt godkänner inte Oslo, Norge utan vill ha Oslo, Akershus, Norge eller Baldwin, Mich där programmet vill ha Baldwin, Michigan, USA.
Jag kan också förstå att du förkortat Sankt med St och det gillar inte programmet heller. Disgen normerar detta till Stora så skriv ut Sankt.
Flera av dina varningar återkommer ett antal gånger. Här kan du ta hjälp av Disgen att ändra allt på en gång. Utöka ortsdatabasen t ex med Norge som nytt land och sedan fylket vilket det nu är, och till sist Arendal som jag antar är en stad. Då kan du ändra samtliga varningar på ett bräde genom att konvertera till Disgenorter. I C-filen kan du se att Arendal förekommer 23 gånger så det blir arbetsbesparande. Tyrväntö finns också ett stort antal gånger men har en ort före sig så där får du lägga in flera gårdar eller vad det kan vara."
Detta tycker jag antyder ett behov av anvisningar och normeringar. Både på nivån Disgen och på Disbyt. Det vore inte fel om personer med djupare kunskap om dessa deltog i, och modererade en diskussion i DIS Forum.

Några trådar:
Eftersom man i Disbyt kräver specifika landsnamn, delstatsnamn (i USA), fylkesnamn (i Norge) och amtsnamn (i Danmark) så skulle väl dessa normerade namn finnas med i ortdatabasen som levereras med Disgen
Hur matar jag in utländska Disgenorter? - där föreslås London, England??!
Om man där ska använda förkortningar är kanske en smaksak, men det finns ju standarder för trebokstavskoder för länder, och det finns tvåbokstavskod för fylken. I Sverige använder vi ibland en- (två-) bokstavskod för län.
Vidare är ju problemet med tiden. I Sverige har vi ju gjort en stor förändring av kommunindelningen 1970, vi har senare gjort vissa förändringar i länsindelningen. Man överväger nu att i fastighetsregistret låsa församlingsindelningen till år 1999. I Danmark har man gjort flera förändringar i amt-indelningen, och den finns överhuvud taget en nu (det har blivit regioner). Ska vi använda 1970 års kommuner, eller ska vi gå tillbaka till socknarna? Hur hanterar vi då ändringar i församlingsindelningen?

31581
2013-01-12, 17:22
I disgens hjälp står ingenting om att delstat, amt och fylke skall anges för att DISBYT skall kunna läsa in uppgiften. Anvisningen för hur länder läggs iun fungerar INTE alls tillsammans med DISBYT. Är det kabnske dags att uppdatera hjälpen så att det som står där stöämmer med vad som krävs för att fungera tillsammans med DISBYT. Varför inte lägga in alla världens länder, understrukturer och städer i >DISGEN från början. (Databasen finns). Sedan kan var och en välja att lägga till de länder man behölver efterhand. Många skulle ha oerhörd hjälp av detta.

Rolf Carlsson
2013-01-13, 21:28
Inom RGD-projektet pågår f n en analys hur Ortsdatabasen ned till församlingsnivå kan förbättras. Sannolikt blir det en generell lösning som kan (skall) användas i alla Dis produkter.