handdator

Visa fullständig version : Inmatning av föräldrar



GunnarP
2016-04-09, 16:13
Vid inmatning av föräldrar händer något ALLVARLIGT.
Inmatning: FAR: namn, föddår, föddort, källa, dödår, dödort, källa; MOR: namn, föddår, föddort, källa; nästa, nästa, slutför.
När man då tittar tillbaka på FARS föddort har den blivit samma som MORS föddort även om de var olika vid inmatningen!

Christer
2016-04-11, 07:49
Jag testade och kan inte återskapa problemet du beskriver. Kan du? Hur anger du orten?

BoKleve
2016-04-11, 23:34
Jag testade också!

Jag lade in mina föräldrar: Sture Kleve, f 1911 Karlstads landsförs, d 1965 Linköping Domkyrk. Maria Pauli, f 1915 Arvika västra, d 2002 Linköpings domkyrkoförs. Orterna lade jag med "Lampan".

På min pappa står det att dog i Karlstads landsförs!!!

BoKleve
2016-04-12, 00:25
Jag testade igen och det ny databas och lade in mig själv (födde i Linköpings domkyrkoförs). När jag lade in pappas döds ort utnyttjade jag den cachade orten. Inte via Lampan!

Om jag bara använde Lampan kom orterna in rätt.

Jag fortsatte att mata in mormor född i Arvika västra och död i Karlstads domkyrkoförs (med Lampan). När jag ser hennes uppgifter står det att hon föddes i Karlstads domkyrkoförs!

Är det så att "nya" orter i cachen "slår ut" gamla uppgifter?

Christer
2016-04-12, 07:17
Jag kan inte återskapa problemet. Hur gör du mera precist. Jag använder PC och mus.

GunnarP
2016-04-12, 17:08
Om jag använder "lamporter" så blir de kvar som de skall, men om jag använder från "senastelistan" (är det de som kallas cachade) så skrivs de över av senare använda "lamporter". Det har också hänt att det tagit den ort som låg överst i "senastelistan" från ett tidigare registrerat föräldrapar och skrivit över en senare använd ort från senastelistan.
Så tills vidare vågar man inte använda "senastelistan" utan bara hämta alla direkt från ortsregistret (gula lampan).
Så det har nog blivit en hel del felaktiga orter inlagda för normalt går man ju inte tillbaka och kollar vad som registrerats, de första gångerna jag upptäckte det trodde jag att jag själv registrerat fel.

Christer
2016-04-13, 07:35
Vi kom lite längre igår i och med att jag kunde återskapa problemet. Nu återstår att göra det hos utvecklarna för att hitta felet eftersom det inte uppstår konsekvent.

PatrickJohnson
2016-04-13, 10:17
Jag har också samma problem, det händer om jag gör följande.
1. Födelseort X (cachad ort)
2. Dödort så använde jag Y (cachad ort) för att sedan ändra Y till Z (lampan)
3. Trycker OK och då ändras X till Y

Det händer inte alltid, men hoppas att det kan vara en ledtråd. Jag trodde att jag var slarvig men efter att jag läst tråden, förstår jag att det kanske inte alltid beror på slarv från min sida när det blir fel orter i notiserna. :)

GunnarP
2016-04-13, 18:43
Det händer när man tar en ort en bit ner i "senastelistan" (ej översta) till född- eller dödort på far och sedan väljer en "lamport" till född- eller dödort på mor, då ändras född- eller dödort på far till den ort som ligger överst i "senastelistan".

GunnarP
2016-04-13, 20:14
I dag hände något märkligt, jag har inte försökt att återskapa det.
Enl. bifogad skärmklipp fanns alla personer utom mor (Winifred), för att registrera henne tryckte jag alltså på MOR-knappen, registrerade henne med namn och födelsedata, när jag sedan tryckte på "slutför" så hamnade hon (Winifred) på partnerns plats. Den partner (Eve Louise) som fanns registrerad där försvann alltså. Då detta hade hänt undrar man ju hur sådant kan hända, jag tog då höger mus på partnern som nu var (Winifrid) och kopplade loss henne och till min förvåning så finns den ursprungliga (Eve Louise) kvar som partner. Sedan kopplade jag in Winifrid på rätt plats (som mor) på vanligt sätt.
Då var ju allt frid och fröjd igen, men då upptäckte jag att det står ingen bokstav (B, A, F) framför fadern (John Fredrik) till barnet (John Bradley), se bifogad bild, vad innebär detta?

GunnarP
2016-04-26, 16:35
Har ni hittat någon lösning på ovan diskuterade problem, att orterna hamnar lite "hur som helst"?

ollfa
2016-04-27, 08:00
Ja, vi har hittat felet, dvs hur problemet uppstår. Däremot har vi ännu inte kommit på hur det skall rättas.

Det tips vi kan ge er är att inte använda senaste-listan i det här fallet, för felet är kopplat till senastelistan tillsammans med inmatning av flera orter samtidigt (som fallet är med inmatning av båda föräldrarna).

akno
2016-04-29, 17:02
Jag har också upptäckt samma problem när jag i dag höll på med notisen flyttade för en person. Det blev så uppenbart före mig när plötsligt personen flyttade från-till samma ort. Det som skrämmer mig lite är att jag förmodligen har flera inlagda personer med samma fel som jag inte upptäckt när jag läste in dem. Nu måste jag ta ut en lista på senast inlästa och kontrollera, det känns inte alls roligt.

GunnarP
2016-04-30, 12:17
Bör ni inte gå ut med en varning/information till alla som skaffat DG2016 om detta problem. Det är inte roligt att upptäcka när man matat in ett antal personer att det har blivit fel orter.
Jag kan i och för sig själv informera mina "kunder" men alla andra borde också varnas.

Lotte
2016-05-15, 23:14
Här är en sak till, som jag inte förstår vitsen på. Därför gör jag som så när jag skriver in föräldrar, att jag klickar på bara fader, skriver in hans för- och efternamn och klickar på klar, sen fyller jag resterande uppgifter om honom, som jag kommit underfund med. Sen klickar jag på ny person och skriver in modern. Kanske inte vad programmerarna tänkt sig, men då vet jag vad jag gör och kan till exempel skriva in dopdag med en gång.