handdator

Visa fullständig version : Faddrar/Utskrift



Smeden
2016-04-12, 22:47
Varför ser jag bara För och Efternamn på faddrarna. Skulle gärna också vilja ha Orten också.

Jag ser heller inte mer än För och efternamn i listan över faddrar i Personöversikten, och hur kan jag redigera dessa?

Lyckades även klicka bort listan längst ner till vänster med Faddrar, och fick inte tillbaka den.

Tycker nog att det vara bättre i "gamla" Disgen.

Hans-Peter
2016-04-13, 13:33
Hej Kåre!

Om jag nu har förstådd dig rätt, så är den den lista du får efter konverteringen du syftar på, listan med "Importerade faddrar, risk för dubblett"

Om du klickar på en fadder där får du upp ett normalt fönster med "personöversikt" för just den fadder, där kan du precis som med vilken annan person i din databas, göra redigeringar för just denna person, du kan se samtliga förnamn du har skrivit in och skriva fler in om du har missat någon. Det står var han levde när han registrerades som fadder, detta enligt vad du själv har skrivit in i Disgen 8.2

När det gäller panelen/listan "Faddrar" längst nere till vänster i en personöversikt, får du den fram igen genom att välja "Visa" i menyraden övers i Personöversikts fönstret (det är nummer tre från vänster), där kan du välja vilka panel du vill skall visas i fönstret "Personöversikt".

Hoppas ovanstående besvarar dina frågor.

Disgen 2016 kräver en viss inkörning, precis som alla andra nya versioner av gamla invanta program, men när man först har kommit över det tycker jag faktisk det är ganska bra.

Smeden
2016-04-13, 18:05
OK Hans-Peter!

Nu lyckades jag få fram "Faddrar" vis "Visa".

Då kommer nästa fråga:
Klickar jag på "Faddrar" för en person (Magnus Jonsson) som jag alldeles nyss vet att även lagt in orten på, så ser du att det bara står hans För och Efternamn i rutan. Klickar jag ytterligare på Magnus Jonsson, kommer "Ändra kommentar" som du ser. Hur ska jag kunna redigera och lägga till något på Magnus Johansson? Vart tog den inskrivna orten vägen för denne person?

Undrar
Kåre

Hans-Peter
2016-04-13, 19:20
Hej igen Kåre!

Egentligen borde du nog ta kontakt med en fadder i närheten av där du bor, han kan i påkommande fall vid "handpåläggning" av din dator visa dig exakt vad det är som skall göras.

Men jag skall försöka förklara så gott jag kan:

I den information som har gått ut i samband med släppet av Disgen 2016, står att alla de faddrar du har registrerat omvandlas till personer. Dessa personer kan du söka rätt på i sökmenyn (kikaren), genom att välja "begränsa sökning via flaggor" och i de två kolumner till höger flytta "importerat fadder risk för dubblett" från den vänster till den höger kolumnen, sedan tryck på sök. Du får nu en lista på alla dina faddrar, i denna lista kan du dubbelklicka på ett namn och informationen om denna person kommer upp i ett fönster "personöversikt" Det var det jag syftade på i mitt förra svar.

Det som är ditt problem, är att du för en av dina anor har ett antal faddrar inskrivna, i panelen "Fadder", dessa är enbart namn som du redan har konstaterat.

För att få de importerade faddrar och de faddrar som står i panelen att hänga ihop, måste du i "fadder" panelen välja "lägg till fadder" därefter söker du efter en av de importerade med rätt namn och lägger till honom, därefter kan du ta bort hans dubblett.

Fördelen för dig är att alla faddrar numera är personer, du kan alltså jobba med dem på samma sätt som vilken som helst annan person i din databas. Syftet med att göra faddrarna om till personer är att de ju i många fall finns i databasen i annan skepnad än just faddrar, det kan vara moster, faster, onkel kusin o.s.v. Nu har du möjligheten att koppa ihop det även i fadder panelen.

Jag kan hålla med om att det blir en del jobb just efter konverteringen om man har många registrerade faddrar, men jag tycker det är värt jobbet. Man behöver ju inte göra allt första dagen, man kan ta det lite pö om pö, det har jag gjort. Efterhand som alla har kommit in på rätt plats och kopplats ihop med resten av släkten, i de fall där det är så, blir listan med "Importerade faddrar risk för dubblett" mindre och mindre.

Hoppas denna långa förklaringen var till hjälp för dig.

Smeden
2016-04-13, 19:43
Stort tack för ditt tålamod Hans-Peter.
Men jag tror nog att jag backar och bara skriver in faddrar som en textnotis.
Det verkar krångligt att använda Disgen-systemet, och jag får heller inte utskrifterna av faddrar att visa det jag vill.

Kanske försöker jag när jag känner mej mer motiverad, men just nu känns det lite motigt!

Ha en trevlig dag!

Kåre

Hans-Peter
2016-04-13, 21:57
Hej Kåre!

Varför inte ta kontakt med en fadder i närheten av där du bor, det kan ju tänkas det mesta klarnar när han kan visa dig mera praktisk hur det fungerar. Antingen genom att ni träffas eller med TeamViewer och fjärrkontroll.

Det låter betydligt mera invecklat än det är, det kan jag lova dig.