handdator

Visa fullständig version : Tre önskemål: Personöversikten, sökning, avsluta



Eje
2016-04-13, 19:04
1. Det vore bra om man från Personöversikten direkt kan välja personen som centrumperson i Familjeöversikten. Nu måste man gå via en "relaterad" person, t.ex. ett barn.
2. Det vore bra om man kunde välja "negativ sökning" individuellt för varje sökbegrepp, t.ex. "Alla med flaggan X som inte heter Eriksson"
3. Om man avser att stänga t.ex. en personöversikt men klickar på fel kryss och stänger programmet så vore det bra om man i den efterföljande dialogrutan hade en ångraknapp

Torgny Larsson
2016-04-14, 08:12
Punkt 1. Om du i personöversikten högerklickar på en person (förälder, partner eller barn) har du valet "Sätt som centrumperson" som fixar det.
Alternativt finns även "Öppna familjeöversikt i ny fönstergrupp". Då familjeöversikten för den personen öppnas i en ny grupp.

Punkt 2: Idag får man göra 2 sökningar: Först sök (kikaren) alla med flaggan X (Söklista 1), sen Meny>Skapa>Nytt fönster>Söklista, och därefter sök (kikaren) och välj "Sök i söklista = Söklista 1" och negativ sökning på Eriksson.

Eje
2016-05-14, 12:30
Punkt 1: Jag kan inte direkt välja Familjeöversikten för person A från Personöversikten för person A. Personöversikten saknar lämplig "högerklicksmeny"

Christina
2016-05-15, 10:26
Ligger inte familjeöversikten som en egen flik längst ner?
Ifall jag går in och gör en sökning på en person utifrån t.ex senaste personer så kommer familjeöversikten upp på den personen.
Dubbelklickar jag på centrumpersonen så kommer personöversikten upp. i flikarna längst ner syns :
Välkommen till Disgen, familjeöversikt och personöversikt.
Om jag nu vill gå in på någon annan person via personöversikten, make, barn så klickar jag på den personen för att välja vad jag vill göra, då kommer det upp en ruta med valmöjligheter

Eje
2016-05-16, 11:23
Tack för hjälpen. Jag har inte tänkt på raden i botten.