handdator

Visa fullständig version : Støtte for å registrere flere navn på en person



AlfChr
2016-04-16, 14:24
I Jag gillar Disgen fremkom det her om dagen et spørsmål om hvorvidt man skal registrere navn som nyfødt eller ved giftemål som kvinners etternavn.
I de aller fleste slektsprogrammer løses slikt ved alltid å registrere slektsnavn eller patronym som nyfødt og så ved gifte registrere en ny navnenotis med nytt navn.

Støtte for å registrre flere navn i løpet av livet er noe som gjør det enkelt å fange opp forskjellige navn personen dukker opp under, f.eks. for Sverige sitt vedkommende når Ola Persson går ut i militæret og får tildelt et soldatnavn mm. et navn som mange av barn, barnebarn etc. blir kalt ved i frmetiden.

I Norge har vi et annet problem, siden patronym var dominerende i Norge og mange i bygda het akkurat det samme, så ble folk i kildene nevnt med adressen og ikke patronym, som f.eks. min ane Rolleiv Hvidebjerg som han het ved sin første sønns dåp (mens ett sted forekom han med patronym, som var Torbjørnsen). Da min ane ble døpt, het han Rolleiv Hessnes ut fra en husmannsplass rett på andre siden vannet hvor jeg bor. Det var nok vanskelig å bo der som skredder, for kort tid senere heter han Rolleiv Kufjeld og levde i Gjerstad, før han flyttet til Kåsen, Nesland i Drangedal, enda noen mil lenger nord.
Så for dennes vedkommende hadde jeg således hatt behov for at han kunne vært registrert med navn, sted og årstall samt kilde i stedet for bare at han var nevnt på stedet der og da.

For dem som bruker FB begynner innlegget med
"Hur skriver jag kvinnors efternamn deras flicknamn eller efter de är gifta? "


I kommentartråden på FB nevner jeg en annen ane som eksempel på en person som ved flytting endret navn eller ble omtalt i kildene med nytt navn