handdator

Visa fullständig version : Ändra namn disgen 2016



Rolf Carlsson
2016-04-17, 21:16
Jag försökte att ändra ett felaktigt namn i Disgen2016 och detta är vad jag fick fram i Hjälp:

Ändra efternamn


--------------------------------------------------------------------------------

Här skriver du in eller ändrar personens efternamn.

Hur går jag tillväga?
Uppenbarligen är det ett annat förfaringssätt än i Disgen8.

Torgny Larsson
2016-04-17, 21:40
Ändringar och kompletteringar rörande en person görs i personöversikten, där uppgifter om en person finns samlade.
Ändring rörande en relation görs i relationsöversikten.

Dubbelklicka på efternamn för att ändra det.

Saxat ur handledningen Dg2016: Korrigera/Komplettera registrerade uppgifter (https://www2.dis.se/komplettera-notiser)

Rolf Carlsson
2016-04-17, 21:49
Tack, men det vore ju bra om det stod beskrivet någonstans.

I övrigt efter ett fåtal registreringar av nya personer tycker jag att det är alldeles för många fönster att föra in grunduppgifterna på. Det tar för lång tid och visar ingen samlad bild - man får hela tiden gå fram och tillbaka. Det borde vara möjligt att samla allt - namn, födelse, död i ett och samma "kombinationsfönster".

Efter din komplettering ovan: Jag kollande i Hjälpmenyn under Ändra efternamn - här fattas uppenbarligen instruktionerna.

Torgny Larsson
2016-04-17, 22:01
Stämmer - det saknas i hjälpmenyerna, men finns med i handledningen, som är mera utförlig, många gånger.

Grunddatafönstret från Dg8.2 är ersatt av personöversikten i Dg2016, och där är uppgifterna om personen samlade på ett ställe, och kompletteringar/ändringar görs där.
När du registrera en ny person kan du välja att bara registrera namn och kön i första dialogbilden, och klicka på knappen KLAR, varvid personöversikten öppnas, och du kan registrera resterande uppgifter där. Blir kanske lite bättre.