handdator

Visa fullständig version : Ändra personnotis



m09866
2011-01-26, 18:04
När man öppnar "Ändra personnotiser" står det högst upp: "Senast ändrad XXXX-XX-XX" När denna box stängs ändras detta datum automatiskt till dagens datum. Detta är en missvisande funktion för även om jag inte har ändrat någon uppgift så står det ändå "Senast ändrad och dagens datum." Detta datum borde bara uppdateras när man verkligen gör en ändring eller tillägg i detta formulär.

Eva Dahlberg
2011-01-26, 23:00
Sten, om du öppnar och inte ändrar något i fälten/på kortet så kan du klicka på Avbryt och gå ur kortet den vägen - då uppdateras/ändras inte datumet.

Jag använder alltid Avbryt i stället för OK när jag inte ändrar något.

Hälsningar,
Eva

m09866
2011-01-27, 10:27
Hej Eva,
Tack för inlägget-----för mig är det mer logiskt att kunna öppna rutan, titta att allt är riktigt och då klicka på OK istället för att avbryta.:D
Jag tycker att nuvarande funktion är felaktig eftersom texten " ändrad den -----" poppar upp trots att ingenting har ändrats.
Det måste vara väldigt lätt att programmässigt få till en logisk funktion på detta.

Ha det gott
Sten

Eva Dahlberg
2011-01-27, 23:20
Det är ju en lite filosofisk fråga - beroende på hur man ser det. Om du har öppnat kortet, konstaterat allt är OK en viss dag så kan man ju också säga att du granskat det och därmed även bör låta det dateras som ändrat det datumet (även om ändringen när du klickar OK endast innebär att du kosntaterat inget behöver ändras). När du då söker på "senast ädnrat" så kan du ju konstatera att det är en person som kontrollerats den tidsperioden.

Det finns (som vanligt) många sätt att se på samma frågeställning :)

Christer
2011-01-28, 00:02
Om du nu bara vill titta på notiserna och inte ändra dem, så finns ju en annan funktion att ta till. Har du provat att använda "Visa personnotiser" (F6) eller menyval "Visa" och därefter "notiser".

m09866
2011-01-28, 10:17
Jodå, jag känner vet om F6 och Visa funktionen--det är bara den logiska funktionen av "senast ändrad" och OK som jag har svårt att ta till mig. För mig är nuvarande funktion väldigt ologiskt. Sedan kan man ju alltid gå runt med lite andra olika kommandon men huvudfrågan kvarstår. ;)
Så nu lämnar jag ämnet---tack för diskussionen och ha en trevlig helg

kallstrand
2014-02-01, 15:42
Det här gäller väl filer/mappar lite allmänt inom datavärlden, eller? Öppnar/stänger en mapp så får man ett nytt datum - senast ändrat?