handdator

Visa fullständig version : Metodfråga angående att dokumentera sitt detektivarbete och slutsatser



m09036
2016-04-22, 12:04
Jag hamnar då och då i situationer där det t.ex. saknas husförhörslängder och jag får använda andra metoder får att befästa att jag forskar på rätt person.

Ett fiktivt exempel är att utan husförhörslängder och utan exakt födelsedatum bevisa att en Anders Andersson, som gifter sig ett visst år, är en specifik Anders Andersson som föds 21 år tidigare och inte någon av de andra Anders Andersson som föds samma år. Jag kan vanligtvis göra detta om namnen på Anders föräldrar finns omnämnda i vigselnotisen så jag kan jämföra dem med födelseboken.

Det finns andra likartade situationer som kräver ett metodiskt pusslande med uppgifter och logisk slutledning och jag skulle vilja dokumentera detta i fritext i Disgen eftersom det kan vara svårt att komma ihåg i efterhand hur jag resonerade vid tillfället. Finns det något lämpligt sätt att göra detta eller föreslås någon annan metod?

RED: Jag vet att det finns ett anteckningsfält för källor men jag skulle behöva ett anteckningsfält kopplat till individ istället.

tobiaswallin
2016-04-22, 12:14
Jag brukar skriva ett resonemang i kommentarsrutan alternativt som en textfält beroende på hur jag vill att min "osäkerhet" ska presenteras.

m09036
2016-04-22, 12:27
Vilket fält avser du med "kommentarsrutan"? Jag är förmodligen blind... :)

tobiaswallin
2016-04-22, 12:30
Nu sitter jag inte vid min "disgen-dator", men till höger i varje notis finns ju två fritextfält. Ett för fotnötter och ett för personliga noteringar.

m09036
2016-04-22, 12:37
Tack Tobias. När jag går in på fliken Notiser och väljer ändra på någon av dem så dyker det upp nya flikar med Fotnot och Anteckningar. Där har jag aldrig varit förut men Anteckningar där är ju precis vad jag behöver. :)

AlfChr
2016-04-23, 14:45
I nye Disgen 2016 har man i personoversikten mulighet til å legge inn anteckning og fotnote direkte til personen. Disse vil da vises i øvre venstre firkant sammen med navn, kjønn, identitet (på formen nr (flk:ind) om man har krysset av for å ta vare på gammel flk:nr som flagg.

Løser kanskje ditt problem?