handdator

Visa fullständig version : Uppgradera till Disgen 2016



Mikael Rönnbäck
2016-04-23, 09:00
Hejsan

Jag bestämde mig för att jag nu skulle pröva Disgen 2016. Det var rätt länge sedan jag använde min Disgen 8-installation eftersom den blivit lite omkörd av Family Tree Builder men jag ville gärna pröva återgå till Dis.

Utseendemässigt är jag lite besviken på den iom den känns precis som den tidigare fast nu med Windows-utseende istället för DOS, men de mer viktiga sakerna jag undrade om är

- Om jag uppgraderar, är det en separat kostnad utöver medlemsavgiften, jag tolkar det så? Kommer det fortsätta vara så att jag kan/skall betala för medlemskapet och separat för Disgen?

- När jag efter en del trixande till sist fått importerat mitt gamla släktträd känner jag igen samma som från Disgen 8, dvs att jag ser bara några rader högst upp på skärmen och resten av arbetsytan lämnas blank. Till skillnad från Family Tree Builder som visar fler generationer och använder hela bildskärmen. Går det att ställa in det i nya Disgen 2016?

- Kan jag bli kvitt välkommen texten vid varje start och istället få som i Disgen 8 att den frågar vilken person jag skall gå till? (Och även, kan jag starta den maximerad istf som nu bara ett litet fönster mitt på skärmen?)

Mvh Mikael

Christer
2016-04-23, 12:12
Kul att du vill prova Disgen igen.
Vi kommer även fortsättningsvis att skilja på medlemsavgift och t.ex. uppgradering av Disgen.Från och med Disgen 2016 kan man först ladda ner och prova och sedan betala licensen när prövotiden är ute. Mer finns att läsa på vår hemsida.
Familjeöversiken som är själva utgångspunkten i din forskning visas med maximalt fyra generation och utnyttjar skärmen om än inte på samma sätt som FTB eftersom barnen och partners presenteras lite annorlunda. I disgen utgår vi från en person och i FTB från ett par. Fast först måste du välja vilken person du vill visa och det kan du med fördel göra med hjälp av startfönstret där du till höger ser senaste personerna och dina favoriter.

Mikael Rönnbäck
2016-05-06, 09:31
Tack för besked!
Det är precis den skillnaden som jag personligen har svårast för, oavsett version av DIS, det är säker en vanesak, men då vet jag vad som gäller så långt runt design och kostnader.