handdator

Visa fullständig version : Importera från MyHeritage/Family Tree Builder?



Mikael Rönnbäck
2016-04-23, 10:03
Hejsan
Jag undrar om det finns någon guider och framför allt några erfarenheter från att importera GEDCOM från MyHeritage/Family Tree Builder?

Jag bytte för några år sedan från Disgen 8 till FTB, men nu med Disgen 2016 ville jag ge den en chans och tänkte importera data, men det är rätt många fel i importloggen över saker som anges som ej standard GEDCOM, därför undrar jag om det är andra som prövat importera och vet om och vad som kan vara felet, är det importen som går fel eller är det FTB som exporterar fel?

Mvh Mikael

Christer
2016-04-25, 11:49
Under våra betatester noterades att My Heritage exporterade tecken som inte var UTF-8 trots att filen skulle vara UTF-8. Nu har vi gjort anpassningar så att vi kan ta mot data. Du får helt enkelt göra en del stickprov och göra en bedömning. Det du upplever är tyvärr inte alls ovanlig vid flytt mellan olika program.

Mikael Rönnbäck
2016-05-06, 10:29
Tack för besked!
Jag skall testa mig fram lite mer, det jag främst undrade var om det redan var t.ex. ett känt fel att FTB inte exporterade korrekt (eller omvänt att Disgen2016 inte importerade korrekt från FTB), men då får jag bara pröva och se om jag kan hitta några inställningar.

Torgny Larsson
2016-05-09, 15:21
Mikael! Problemet är bekant, och vi har fått hjälpa flera medlemmar tidigare. Kontakta mej, så får vi titta på problemet.