handdator

Visa fullständig version : "Den smidiga konverteringen??"



Tony Karpenholt
2016-04-23, 12:36
Hahaha... har försökt under flera timmars tid nu att konvertera disg.8 till 2016..."fel i databasen.. personen ditt o datt har flera dödsnotiser" ... raderat dubblett men konverteringsprogrammet rapporterar samma fel...:thumbdown:
Lite märkligt att ett uppgraderingsprogram inte ska fungera smidigare.. känns som att jag fortsätter med disg.8 eller byter till annat släktforskarprog....

Christer
2016-04-23, 12:40
Det här är enkelt för de allra flesta men om du har en datamapp som ger bekymmer så föreslår jag att du kontaktar en fadder för personlig och muntlig hjälp.

Tony Karpenholt
2016-04-23, 13:10
Har lagt in programmet med en gedcom...men tidigare uppdateringar i kartsystemet följer inte med till 2016 kartfunktioner och gedcom är ju inte en helt förtroendefull metod då info. brukar försvinna?? ..... ska det verkligen behövas datasupport för att göra en uppdatering??? verkar inte helt stabilt... kör med gamla disg.8 tills 2016 programmet stabiliserats och fått lite bättre användarvänlighet...

Christer
2016-04-23, 13:55
Har du utnyttjat handledningen för att få tips, t.ex själva handledningen (https://www2.dis.se/konvertera-disgen8) och en alternativ beskrivning (https://www2.dis.se/konverteringsanvisning-alternativ-beskrivning)?

Tony Karpenholt
2016-04-24, 08:17
Har tittat i handledningen.... det påpekas bara det som hänt.. dvs att ingen konvertering är möjligt om ex. en dubblett finns...som sagt dubbletter är borttagna med ändock hänvisar konverteringsprogrammet till dubbletter i dess loggfil.... lite frustrerande...man vill ju gärna komma igång med det nya disgen... som verkar lite vassare.. får väl vänta och se .. ( har nu lyckats få igång konverteringen....boven i dramat var inte en "dubblettperson" utan en förarglig dubbel notering i notiser "Död"....

AlfChr
2016-04-25, 11:46
Med dublett, mener du da at to personer er egentlig samme person?

Eller mener du at du for en og samme person har registrert fødsel to ganger?

Det er det siste som sperrer mot konverteringer.

Tony Karpenholt
2016-04-25, 19:25
Under notiser hade jag noterat "död" två ggr på den personen..... klantigt.. men inte helt lätt att förstå att felet kunde vara så "enkelt"...