handdator

Visa fullständig version : Inställningar Faddrar



Smeden
2016-04-25, 16:20
Varför får jag, med de inställningar som jag bifogar, Faddrar FÖRST vid utskrift av Ansedel, men i Matrikeln kommer faddrarna alltid SIST för personerna. Skulle gärna vilja ha dom FÖRST även där.

Undrar
Kåre

Smeden
2016-09-30, 14:19
Jag "lyfter" denna fråga eftersom jag fortfarande inte kan klara ut detta själv.
Är det någon som har lösningen på detta problem?

Undrar
Kåre

Christer
2016-10-03, 08:22
De val du kan göra är om faddrarna ska vara under rubriken "Huvudpersonen" eller "Levnadsbeskrivning" eller rent av inte alls.

Smeden
2016-10-03, 11:36
Jepp, men om jag vill ha faddrarna med i "Släktmatrikeln", varför kan jag inte styra utskriften så att faddrarna hamnar (som i Ansedeln) efter födelsenotisen?

Som det är nu kan jag inte påverka VAR den ska dyka upp i Släktmatrikeln. Nu kommer den EFTER Dödsnotisen, och det tycker jag inte är rätt plats!

Hälsar
Kåre

Christer
2016-10-04, 08:17
Här har du ett bra exempel på vårt dilemma. Hur ska vi göra för att balansera mellan enkelhet och flexibilitet.
En del av våra medlemmar vill att det ska vara mycket enkelt och rättframt medan andra vill ha stor flexibilitet i hur programmet ska göra eller vara.

Men när jag testar med inställningsmall STD 1, en av tio tillgängliga olika inställningsmallar, så får jag faddrarna mellan födelse och död-notisen. Vilken inställningsmall använder du?

Smeden
2016-10-04, 09:14
Ja Christer, jag kan förstå att det kan vara svårt, men änbdock så irriterande när det inte fungerar.
Det kanske är bättre att jag skriver en separat "Textnotis" med faddrarna, för då kan jag lägga den där jag vill (Tror jag!)

Så här ser utskriftsinställningen ut. Jag har modifierat den som du ser, och innehållet finns i det första inlägget.

På min morfars släktmatrikel kommer den alltså allra sist efter den bild som jag alltid brukar avsluta personen med. Det är ju på sidan 19! som faddrarna dyker upp.

Hälsar
Kåre

Christer
2016-10-05, 08:11
Det finns som ett ärende (#2022) sedan din förra diskussion i ämnet på http://forum.dis.se/vb/showthread.php?2022-Faddrar-Utskrift .