handdator

Visa fullständig version : Vilken plats bör anges vid bröllop, dop och begravning



tobiaswallin
2016-04-25, 21:20
Ska man ange den gård/by personen bodde vid när den döptes eller gifte sig? Eller ska man bara ange församlingen eftersom själva dopet/vigseln faktiskt ägde rum i kyrkan (dvs. i församlingen) och inte i hemmet?

Jag inser att det inte finns något rätt eller fel, men hur är det vanligaste att tänka?

BoKleve
2016-04-25, 23:44
Jag anger kyrkan om det inte prästen har skrivet en speciell plats.

/BoK

tobiaswallin
2016-04-26, 09:25
Det är ju förstås ännu bättre. Då måste jag bara lägga till alla kyrkor i ortsdatabasen.

Hans-Peter
2016-04-26, 13:01
Hej!

Om det är Svenska Kyrkan finns de ju redan där, så vad menar du?

tobiaswallin
2016-04-26, 20:53
Då måste jag ha en gammal ortsdatabas, hos mig slutar trädet med församling. Nu är ju ofta namn och koordinater på kyrka samma som för själva församlingen så det är ju mest mekaniskt arbete.

BoKleve
2016-04-26, 21:47
Jag tror att du skulle vinna på att läsa om orter på https://www2.dis.se/orter. Det är visserligen DG2016 men du kan känna igen dej i menyerna.

Hans-Peter
2016-04-26, 22:14
Hej Tobias!

Koordinaterna du har på församlingarna i ort databasen är de samma som koordinaterna för själva kyrkan. Om du ser på kartan med församlingsgränserna synliga, vill du se att korsen, som markerar kyrkan, ligger lite snett i församlingen i de flesta fallen.

Det står förklarat i handboken till Disgen 8.2, som du fick i samband med att du köpte programmet.

Så därför är det helt meningslöst att lägga in koordinater för kyrkorna, de finns redan, faktisk avrådas det för att ändra på dessa koordinater i handboken. Enda undantaget är om det är ett trossamfund utanför Svenska Kyrkan, där får du själv lägga in koordinaterna för detta samfunds kyrkor.

tobiaswallin
2016-04-27, 19:44
Tack för svar, det är fantastiskt vad bra det är med ett forum där så många delar med sig av erfarenheter. Jag har dock rätt bra koll på hur Disgen funkar (jag har använt det sedan tidigt 90-tal i olika varianter) och nu kör jag DG2016. Dock har jag fått en nytändning i och med DG2016 och jag går just nu igenom alla mina gamla uppgifter och lägger in riktiga källor och försöker få en bättre struktur på orter och liknande.

Det jag är ute efter är att göra skillnad på församlingen och kyrkan. Kyrkan finns inte inlagd i ortsträdet utan måste läggas in manuellt om man vill tagga att vigseln ägt rum i själva kyrkan och inte i det något vidare begreppet församlingen. Att sedan församlingen representeras av platsen där kyrkan står gör det hela lite enklare.

Min ursprungliga fråga är besvarad och det känns logiskt att tagga vigsel på vigselplatsen och inte på boplatsen. Det enda som återstår är om det är värt att göra skillnad på församlingen och kyrkan, eller om jag ska ge upp och tagga allt på församlingen direkt.

Rolf Carlsson
2016-04-27, 20:17
Men hur vet du att vigseln ägt rum i själva kyrkobyggnaden? Den kan ju lika gärna ha ägt rum på någon annan fysisk plats i församlingen. Den kan rent av ha ägt rum på en plats utanför församlingen men noterats i hemförsamlingen.

Det känns mera rätt - vilket jag tillämpar - att vigseln sker i församlingen som sådan utan att ange någon fysisk plats.

Samma sak gäller ju även dop. Där är det nog mera vanligt än vid vigsel att dop kan ske på andra platser än i kyrkan, speciellt när det gällde nöddop. I äldre tider när dopet skedde 1-3 dagar efter födseln, var det nog snarare så att prästen kom till hemmet.

Vad gäller begravning sker ju detta på en fysisk plats men det innebär ju inte att själva begravningsakten måste ha skett vid gravsättningsplatsen.

Temat är nog inte så enkelt som det först låter.

tobiaswallin
2016-04-27, 21:30
Du har en poäng och jag håller med om att man inte ska förutsätta något man inte vet. Jag tror att jag håller mig till församling förutom i de fall där jag faktiskt vet exakt plats (typiskt från tidningsannonser under 1900-talet).

Hans-Peter
2016-04-27, 23:55
Hej!

För det första: Som jag skrev innan är de koordinater för en församling som finns i Disgens orts träd de som gäller för församlingskyrkan, markerat med ett kors i kartan.

Sedan denna intressanta diskussion om vart vigsel eller dop ägde rum.

Jag frågade för något år sedan en bekant, professor em. i kyrkohistoria, var dessa handlingar ägde rum tidigare. Då dopet ju ofta ägde rum en eller två dagar efter födelsen, tyckte jag det var konstigt om man tog ett nyfödd barn ut för att transportera det till kyrkan, speciellt på vintern i Norrland. Men enligt vad jag fick reda på gjorde man faktisk just detta, ev. kunde dopet förrättas i prästgården, men det normala var själva kyrkan. Endast nöddop ägde rum i hemmet.

När det gäller vigsel var det snarligt där. Det normala var kyrkan eller ev. prästgården. Skicket med vigsel någon annan stans i ett änge eller hemmet är något av en modern skapelse.

Då kyrkan och prästgården ju normalt ligger i direkt anslutning till kyrkan, är det fel i koordinater som kan vara resultatet av att en vigsel eller ett dop ev ägde rum i prästgården och inte i kyrkan, nog till att överse tycker jag.

Så om det inte är angett i dop- eller vigsel boken att handlingen har ägt rum på annan plats, kan man nog med 99% säkerhet utgå från att det är just i kyrkan den har ägt rum.