handdator

Visa fullständig version : Metodfråga inmatning av relationer



m09036
2016-04-29, 14:21
I gamla Disgen fick jag lära mig (möjligen felaktigt) att skapa flera giften mellan två befintliga personer för att kunna visa på skärmen vilka barn som föddes före vigseln och vilka som föddes efter. I personöversikten kan det då se ut såhär:


Mor
Före äktenskap Far
Barn 1
Barn 2
Gift Far (samma individ som ovan)
Barn 3
Barn 4

I Disgen 2016 noterar jag att det nu bara heter relation och att jag kan mata in flera notiser (Sambo, Före äktenskap, Gift) i en och samma relation. Ska jag fortfarande skapa flera relationer mellan individerna i den mån några barn föds före vigseln eller ska jag numera enbart ha en enda registrerad relation?

RED: För referens så har jag konsekvent matat in mina relationer enligt följande Diskulogen-artikel och undrar om samma metod är rekommenderad även i Disgen 2016.
http://www.dis.se/diskulogen/disgen/nr83_27.pdf

Christer
2016-05-01, 22:01
Vi ser det så här. Två personer har en relation om ändrar karaktär över tiden. Det är därför möjligt att registrera de olika relationsändringarna under en och samma relation.
Jag har själv gjort som du beskriver och kommer successivt att korrigera det. Om jag vill göra tydligt att ett barn fötts före äktenskapet kommer jag att skriva det i kommentaren i födelsenotisen