handdator

Visa fullständig version : Koppla barn efter GEDCOM import



secast
2016-04-30, 14:31
Fadderfråga.

En användare har jobbat i två datamappar i DG8.2d: en för anv själv och en för hustruns släkt. Nu i DG2016 vill han enbart jobba i en datamapp. Han har därför exporterat hustruns poster till GEDCOM och därefter importerat dessa till sin egen datamapp. Så långt allt väl och alla hustruns poster har kommit in fint i hans mapp. Inga dubletter finns. Nu vill han koppla hustrun, som finns i hans ursprungliga mapp, som dotter till sina föräldrar genom att dra henne till deras gifte.

Det går inte. Varför?

Finns det något annat sätt att koppla ihop dessa två släkter?

BoKleve
2016-04-30, 16:00
Läs guiden https://www2.dis.se/flytta-koppla så kan du koppla ihop.

/BoK

secast
2016-04-30, 16:09
Bo,

Jo, detta är känt, men problemet är att det inte fungerar i detta fall. Jag har testat andra kopplingar med samma konstellation och då går det bra. Frågan är om de GEDCOM importerade posterna inte kan kopplas?

BoKleve
2016-04-30, 17:21
Testa med att göra ett gifte utan partner på mannen sida och försök att koppla kvinnan dit. Jag tror att man måste ha ett tomt gifte för att lyckas.

secast
2016-05-01, 11:52
Bo,

Det går inte att ha ett gifte utan partner på hustruns sida. Då tar man bort hustruns hela släkthistoria. Jag har fått över användarens säkerhetskopia och själv labbat med kopplingen utan att lyckas.

Se bifogad bild hur det ser ut innan försök till koppling. Jag försöker alltså dra Elisabeth Fransson från högra fönstret till sina föräldrars gifte (1944-11-11) på vänstra sidan så att hon blir dotter till paret Ihl - Fransson. Parkeringsförbud råder här! Varför?

Tänker jag fel eller går detta inte att göra? Hur får man annars ihop dessa två träd?

Hans-Peter
2016-05-01, 14:45
Hej!

Jag hade en snarlig fråga här om dagen från en medlem. Felet i det fallet var att det fanns ett tomt gifte ovanför den person som skulle flyttas.

Vad jag kan se är det exakt samma problem "din" medlem har, det tomma gifte ovanför Elisabeth. Koppla loss det, så går det att flytta Elisabeth över på det riktiga giftet, nämligen hennes föräldrars.

secast
2016-05-01, 18:24
Greit Hans-Peter,

Att jag inte såg detta...Jag kopplade bort det tomma giftet och då gick det galant att flytta hustrun och alla hennes anor.

Tack för din uppmärksamhet.

Mvh

Carl