handdator

Visa fullständig version : Namn som gift syns ej i personöversikt



m19347
2016-05-01, 17:06
I Disgen 2016 syns endast "Namn som gift:" i personöversikten. Personens namn t ex Eva Svensson syns däremot inte i översikten.
Har skrivit in "Namn som gift" enligt rekommendation i handledningen för 8.2. Har använt notisen Utflyttad och som notisbenämning angett Namn som gift: och sedan i kommentarfältet skrivit <EP=2Eva= =1Svensson=> Detta för att få med namnet i personregister.
Är detta något som kommer att rättas till ?

Hans-Peter
2016-05-02, 13:14
Hej!

Jag är lite fundersam på hur du skriver in kvinnans efternamn.

Om du i Efternamns fältet skriver in båda hennes namn kommer de även med i person och familjeöversikten.

Alltså Sofia Svensdotter gifter sig och heter som gift Sofia Andersson

Om du i efternamns fältet skriver in Svensdotter Andersson kommer båda namnen med i översikterna så det kommer att stå Sofia Svensdotter Andersson

Så gör jag efter att ha fått rådet i en diskussion här i forumet för ett årstid sedan.

m19347
2016-05-02, 16:51
Hej Hans-Peter!
Tack för dit svar. Har en hel del kvinnor i min släkt som har många efternamn, t ex min farmor som har sitt födelsenamn, adoptivnamn och varit gift 2 gånger så det blir lite för många namn i Efternamns fältet.
Har använt mitt sätt med redigeringskommandot <EP sedan jag började med Disgen (8.0), fick tips att jag kunde använda Utflyttade notisen eftersom den inte användes till något annat.
I dagsläget har jag över 4 000 personer som har "Namn som gift" så jag vill slippa ändra det.
Har redan lagt ner över 3 månaders arbete på mina faddrar.

Med vänlig hälsning
Irene Sjöberg

BoKleve
2016-05-02, 16:59
Jag håller mig till födelsenamnet för alla. Men om dom har bytt namn kompletterar jag med det. Farfar var född Jacobsson och tog namnet Kleve så i Disgen har jag skrivit Jacobsson Kleve. Samma sak med knekt namn.

Om man ska fylla i alla namn som en kvinna kan ha blir det ohanterligt efter många giften (Anna Andersdotter Persson Andersson Svensson ...).

/BoK

Hans-Peter
2016-05-02, 19:16
Hej!

Jag har nog haft tur, än så länge har ingen av mina släktingar, vara sig de avlidna eller nulevande, hållit sig med fler än ett eller två giften även om jag har en knekt som fick tre olika knektnamn. Men jag förstår problemet om man har flera med många namn och har använd ett system till så många som du skriver Irene.

m19347
2016-05-02, 21:42
Tack Hans-Peter och Bo!

Det är redigeringskommandon som ställer till det och gör att jag bara ser "Namn som gift" och inte efterföljande text i Personöversikten. Om jag klickar och öppnar notisen så syns hela namnet och så även i utskrifter.

I personöversikten tycker jag att man snabbt ska kunna få en överblick och inte behöva öppna notisen för att se namnet. Det gäller även textnotiser där jag börjat med en radmatning, då ser jag bara radmatningstecknet eftersom det bara visas en rad där.

Hoppas verkligen att det rättas till i programmet.

Med vänlig hälsning
Irene Sjöberg

Lotte
2016-05-15, 23:04
Detta har irriterat mig också. Mycket är trevligare i den nya versionen, men varför ta bort fungerande funktioner. Jag skriver till exempel in Andersdotter gift Svensson, och då dyker hon inte upp som Svensson vid någon sökning. Samma sak gäller vid tagna namn exempelvis Lyckoberg född Jönsson, då finns personen inte med i resultatet vid Jönsson-sökning. Då har jag kommit underfund med att skriver man Andersdotter Gift Svensson samt Lyckoberg Född Jönsson, så uppfatta systemet det som om även Gift och Född är efternamn. Definitivt inte praktiskt när man har ett antal 10.000 personer att ändra, men när systemet inte ger fullständiga svar, så får man göra något annat. Visserligen kan man sätt en * framför namnet vid sökningen, det är lika tjafsigt.

Christer
2016-05-16, 08:08
I personöversikten kan du stuva om panelerna och deras storlekar efter egna önskemål. T.ex. kan du flytta panelen för flaggor och bredda namn-panelen så du ser det du behöver.

m19347
2016-05-16, 11:50
Hej Christer

I mitt fall hjälper det inte att stuva om paneler eller ändra storlek. Har enligt handledningen i 8.2 registrerat "Namn som gift:" med redigeringskommando. Har använt notisen Utflyttad och som notisbenämning angett Namn som gift: och sedan i kommentarfältet skrivit <EP=2Eva= =1Svensson=>
Redigeringskommandotecknen gör att det bara syns "Namn som gift:" själva namnet Eva Svensson syns inte överhuvudtaget i personöversikten, inte ens om jag breddar eller visar fler rader. Vill inte behöva öppna notisen för att se namnet som gift.

Tar jag bort första redigeringskommandotecknet < så syns namnet men då ser det ut så här: EP=2Eva= =1Svensson=> och så ser det då också ut i utskrifterna. Inte särskilt snyggt. Namnet kommer då inte heller med i personregistret.
Tanken med att jag använt redigeringskommando för giftonamnet är att jag ska få med det i personregistret vid utskrifter.

Med vänlig hälsning
Irene Sjöberg

Göran N
2016-08-03, 14:41
Hej på er,

Har samma problem som ni andra. Har försökt på olika sätt utan att det fungerar. För länge sedan fick jag besked av en fadder till Disgen att skriva in hela texten <EP=2Eva= =1Svensson=> i fältet för "Notisnamn" under "Specialnotis S". Men som sagt inte detta heller fungerar i Disgen 8.2d som jag har. Personnamnet finns inte med i några listor och är inte sökbart. Men till min förvåning finns notisen med på HTML-sidor som skapas av programmet, men inte i personlistan som genererats till sidorna.

Vet någon om det fungerar i Disgen 2016?

Hälsningar
Göran