handdator

Visa fullständig version : Flicknamn



Gentiana
2016-05-01, 17:47
Väldigt många frågor kommer alltid upp på släktforskningskurser om hur efternamn ska skrivas. Vid namnbyte, t ex vid giftermål, får många nya efternamn. Hur ska detta hanteras? Rådet beträffande kvinnor brukar vara att använda flicknamnet, men när man sedan gör sökningar etc kanske utgångspunkten är ett annat efternamn. Det borde ju vara möjligt att ordna så att flera använda efternamn kan registreras, gärna så att det tydligt framgår vad som är flicknamn resp senare namn.
Hälsningar
Rune Johansson
Kursledare i släktforskning och DISGEN
F d DIS-fadder

BoKleve
2016-05-01, 18:45
Har du läst Christer söktips på http://forum.dis.se/vb/showthread.php?2289-S%F6ktips? Jag tyckte att det var ett bra tips!

/BoK

Gentiana
2016-05-01, 20:10
Jag känner väl till att det går att söka på det sättet. Jag har själv testat och det fungerar bra. Problemet är bara att i vissa situationer känner man bara till ett av flera efternamn, som en person använt sig av. Då behöver man kunna söka på alla tänkbara efternamn, som man råkar ha. Därför är det viktigt att man enkelt kan lägga in alla personens använda efternamn, t ex flicknamn, soldatnamn, patronymikum och släktnamn.
Hälsningar
Rune Johansson
Kursledare i släktforskning och DISGEN
F d DIS-fadder

Hans-Peter
2016-05-02, 13:00
Hej Rune!

Som jag förstår din fråga vill du kunna lägga alla en persons efternamn in i personöversikten, du vill även kunna söka på villkorligt efternamn när du använder kikaren.

Jag testade nyss att söka på några personer i min databas, jag sökte på såväl kvinnor där jag sökte på såväl flicknamn som namnet som gifta, det fungerade alldeles utmärkt, rätt kvinna kom upp varje gång. Ibland samman med andra som har samma namnkombination i vissa delar, men det är ju inte så förvånande, Larsdotter är ju inget ovanligt efternamn.

Jag sökte även på en knekt där jag sökte på hans knektnamn, även där fungerade det som det skulle.

Så frågan är kanske hur man skriver in efternamnen? Där har ju varit ett antal olika förslag på det genom åren.

Eller också har jag inte förstådd din fråga, det är ju också en möjlighet.

Gentiana
2016-05-02, 20:38
Hej! Ja, det kanske handlar om hur man skriver in efternamnen, men eftersom kvinnor ofta byter namn vid giftermål, tycker jag åtminstone det kunde vara bra att kunna lägga in särskilt. Jag har själv lagt in flera efternamn på många personer och vet att sökningar går bra på bara ett av de inmatade namnen. Då har jag i efternamnsnotisen skrivit först flicknamnet, sedan ordet gift (eller bara g) och efternamnet som gift. Men det ville inte DISBYT godta och angav alla dessa efternamnsuppgifter som felaktiga! Jag har inte ändrat detta på mina gamla uppgifter, men skriver nu bara in flicknamnet. Och det känns inte längre så roligt att skicka in utdrag till Disbyt, som därmed går miste om mina ca 30000 personer.
Hälsningar
Rune Johansson
Kursledare i släktforskning och DISGEN
F d DIS-fadder

Hans-Peter
2016-05-02, 23:10
Hej Rune!

Det har ju varit många förslag på hur man skulle skriva in speciellt kvinnors efternamn i samband med namnbyte vid gifte:

Skriva in flicknamnet två mellanslag sedan bindestreck två mellanslag och gifte namnet.

Flicknamnet två mellanslag gifte namnet

Flicknamnet mellanslag gifte namnet

Alla förslag som har getts här i detta forum genom åren.

Själv har jag fastnat för flicknamnet ett mellanslag och gifte namnet.

Jag kan söka på vilket av namnen jag vill och det ger inga pekpinnar från disbyt ombudet.

Med andra ord det fungerar i alla sammanhang.

Naturligtvis använder jag samma princip när män byter namn eller har flera namn som knektar till exempel.

Aktuellt för min egen del då jag fram till för några år sedan het Larsson sedan tog jag min fars namn Stülten, så på min personöversikt står alltså Larsson Stülten i efternamns rubriken.

Gentiana
2016-05-03, 09:43
Då ordet gift inte skrivs ut före giftenamnet vet man ju inte om kvinnan i fråga själv bytt efternamn eller fått makens efternamn. Även kvinnor byter ju efternamn (även som ogifta) precis som Stülten och då behöver det alltså inte handla om giftenamn! En vidare forskning för att hitta maken, som alltså inte finns, ger bara extra onödigt arbete! Extra krångligt blir det om kvinnan sedan gift sig en eller flera gånger och då bytt efternamn igen. Så, än en gång giftenamn bör enkelt kunna läggas in på ett enhetligt och tydligt sätt.
Hälsningar
Rune Johansson
Kursledare i släktforskning och DISGEN
F d DIS-fadder

Hans-Peter
2016-05-03, 10:59
Hej igen Rune!

Om jag inte missminner mig fullkomligt är just detta med ett "g" eller "gift" mellan kvinnans två namn något som Disbyt ombuden har klagat på alla tider, eller i väldigt många år.

Jag vet i alla fall att när jag första gången skickade in ett Disbyt utdrag, för så där en 10 - 15 år sedan, fick reda på att jag borde plocka bort det. Om det så är "mitt" ombud som har varit lite kinkig eller ej vet jag inte.

Jag har i alla fall sedan då plockat bort det, även om det fortfarande kan finnas gamla inmatningar där det finnas kvar, men jag tror jag har fått rensat i alla fall 99%.

Men visst byter kvinnor namn ibland, även utan att gifta sig. Å andra sidan bör det ju framgå av forskningen, om namnbytet är resultatet av ett gifte eller av ett namnbyte utan gifte.

Det kan ju förekomma att kan i en kvinnas senare liv upptäcker att hon har varit gift, men man vet inte med vem än, utöver hans efternamn. Så går den uppgiften ju att lägga in som ett gifte utan datum och en make med enbart efternamn.

Problemet är ju företrädesvis ett 1900 tals fenomen och där går det ju ibland att klura ut vem maken är/var med hjälp av Sveriges Dödbok.

AlfChr
2016-05-04, 12:09
Kan samstemme med disbytombudene om at det er lite lurt å registrere hele navnelivshistorien i etternavnfeltet.

En ting er å sitte å velge hvilket slektsnavn skal tas vare på for inkludering, men om man aksepterer alt vil ingen få tilslag. Og sannsynligheten er stor for at det man velger ei heller gir tilslag :-(
Med andre ord, personen blir kun fyllmasse i databasen.

Anders Larsson
2016-05-04, 16:54
Hej,

Det vanligaste rådet (samt även förmodligen vanligast förekommande) för kvinnors efternamn är att bara ange flicknamnet och inget mera. Namnbyten, förutom giftermål, de sista ca 100 åren kräver oftast någon form av förklaring och lämpar sig då bättre i levandsbeskrivningen, tycker jag.

Det är så jag själv gjort och har aldrig upplevt några problem med att söka och hitta, varken i egna databasen, Disbyt eller andra databaser. Det är ju trots allt en begränsad mängd av "moderna" uppgifter som finns med i Disbyt, även om det med åren kommer att bli fler. För att inte missa något så söker jag oftare på ort än efternamn, för "moderna" kvinnor.

Det som jag tror finns med på önskelistan framöver är "gårdsnamn" som till exempel "Busk" Margit Jonsson som är vanligt i norra Sverige och Norge, men aldrig förekommer här i Skåne. Jag har för mig att "mellannamn" och "smeknamn" också är med på listan över framtida förbättringar. Vi kan väl hoppas att även fler varianter av efternamn kommer att få sin egen notisrad, men det lär bli ett grannlaga arbete att ändra tidigare inmatade uppgifter om man placerat dem i nuvarande efternamns fältet.

Med den nya databasen på plats så har jag förhoppningar om att det nu är möjligt att komma vidare, även om detta kanske inte har högsta prioritet ännu. En sak i taget, så blir det nog bra.

Jag ser fram emot många förändringar till det bättre med tiden.
Anders