handdator

Visa fullständig version : Bror-Syster



Gentiana
2016-05-04, 22:45
Inkonsekvent att kalla knapparna för Bror... resp Syster... i Familjeöversikten för inmatning av Son resp Dotter. Alla relationer i Familjeöversikten ska självfallet vara kopplade till Centrum-personen och då ger ju knapparna Bror... och Syster... fel information, det handlar ju inte om att mata in Centrumpersonens syskon!
Hälsningar
Rune Johansson
Kursledare i släktforskning och DISGEN
F d DIS-fadder

Edgar
2016-05-04, 23:33
Instämmer! Det är centrumpersonens barn det handlar om. Visst är de syskon, men det finns ingen anledning att byta benämning på knapparna beroende på vilken ruta som är markerad. Det är bara förvirrande!

Christer
2016-05-08, 22:15
Vi har gjort det eftersom många medlemmar har haft synpunkter och ville ändra till att utgångspunkten blir den markerade personen.

Anders Larsson
2016-05-09, 15:39
Jag håller med dig Christer, det är många som trasslat in sig när de försökt lägga upp barnbarn i förhållande till centrumpersonen. Nu framgår det tydligt att det inte fungerar att göra detta utan att byta centrumperson. Ett bra förtydligande och därmed en klar förbättring eller???,

/Anders

Hans-Peter
2016-05-09, 19:23
Hej!

I likhet med Anders tycker jag det är en klar förbättring att knapparna för inmatning av barn ändrar sig från son/dotter till bror/syster när man har markerat ett av de tidigare inmatade barnen.

Jag har tappat räkningen på hur många kursdeltagare jag har hjälp med att rätta till när de har gjort fel i 8.2.d

Så den ändring skall utvecklarna ha all möjlig ros för.

Edgar
2016-06-20, 21:54
Jag kan i alla fall inte förlika mig med att knapparna "Son" och "Dotter" ändrar referens och benämning när något av barnen markeras. Familjeöversikten (hela fönstret) gäller centrumpersonens familj. Därför bör knapparna som tillhör fönstret, d.v.s. knapparna längst ned, referera till centrumpersonen, oberoende av vilken annan person som är markerad i fönstret. Så är det också för knapparna "Relation" och "Partner". Men inte för knapparna "Son" och "Dotter". Varför skall de knapparna ändra referens och inte de andra? Var ligger den logiken? Vore man konsekvent borde ju även knapparna "Relation" och "Partner" byta referens när "Son" och "Dotter" gör det, d.v.s. avse relation eller partner till det barn som råkar vara markerat, men det vill man väl ändå inte! Tänk logiskt, tänk om och tänk rätt.

Hans-Peter
2016-06-20, 23:20
Hej Edgar!

Jag tycker i motsats till dig just att det numera är logisk.

Det är fortfarande relativt centrumpersonen barnen läggs till, nu framgår det av knapp texten att även om du har ett barn markerat, är det inte en avkomma av detta barn men en bror eller syster till detta barn man läggar till.

Logisk och lättförklarligt för nybörjare.

Edgar
2016-06-21, 08:51
Varför gäller då inte samma logik för knapparna "Relation" och "Partner"? Hur förklarar man för en nybörjare att en annan logik gäller där? När man har yngsta (sista) barnet markerat, refererar två av knapparna INTE till det markerade barnet utan till centrumpersonen, två av knapparna till det markerade barnet och INTE till centrumpersonen. INTE logiskt.

Hans-Peter
2016-06-21, 23:46
Hej Edgar!

Innan jag svarade på ditt inlägg vile jag kolla själv för en säkerhets skuld, jag ville inte bara gå på minnet, jag mindes nämligen inte det fenomen du beskriver.

Jag öppnade en familjeöversikt, markerade det yngsta barnet och la till först en partner för att se var den hamnade. Den hamnade precis som den skulle som partner till centrumpersonen.

Sedan provade jag lägga till en relation, även här med yngsta barnet markerat, åter hamnade relationen hos centrumpersonen, precis som den skulle.

Så det finns alltså inget ologisk i knapparna i familjerelations fönstret, samtliga fyra relaterar till centrumpersonen.

Till orientering kör jag Disgen 2016.1. Om det var annorlunda i Disgen 2016 eller i prereleasen kommer jag inte ihåg.

Edgar
2016-06-22, 01:22
Det här är väl en strid om påvens skägg, egentligen. Jag borde inte ha använt benämningen ologisk. Det ligger naturligtvis en logik i knapparnas relationer hur man än ser det. Det ord jag skulle ha använt är inkonsekvens. De två knapparna "Relation" och "Partner" relaterar alltid till centrumpersonen. Texten i knapparna "Son/Bror" och "Dotter/Syster" ändras däremot beroende på vad som är markerat, d.v.s. relaterar ibland till centrumpersonen (son/dotter), ibland till ett barn (bror/syster). När det yngsta barnet är markerat, relaterar "Relation" och "Partner" till centrumpersonen, men texten i de andra två, "Bror" och "Syster", relaterar nu till yngsta barnet och INTE till centrumpersonen. Det är det som är inkonsekvent. Resultatet blir dock detsamma, oberoende av vad som står i knapparna. Ett nytt barn läggs in i familjen. Det viktiga är väl att man lär sig funktionerna och om nybörjare har lättare med Bror/Syster än Son/Dotter är det väl värt att ändra, trots den logiska inkonsekvensen.

Birgitta
2016-06-23, 13:33
Vad gäller son/bror så tror jag det är en vanesak. Jag minns när jag började använda Disgen, hur konstigt det kändes att ha ett barn markerat och seden klick på att barnets skulle ha en son eller dotter. För mig ledde det till många felinmatningar.