handdator

Visa fullständig version : Bild på barn i familjeöversikten Disgen 2016



Solveig
2016-05-06, 11:10
Jag undrar om man i Familjeöversikten kan få med foto på barnen?
Jag har med foto på centrumpersonen och på tidigare släktningar men ej på barnen.

Har försökt hitta information om detta i handboken men ej hittat.
Hoppas någon kan hjälpa mig

Hans-Peter
2016-05-06, 11:44
Hej!

Om du har foto på barnen lagt in som porträtt för varje barn, skall de komma med, precis som på alla andra personer där du har porträtt.

Har du foto på barnen, men inte klickat i den lilla ruta som heter porträtt, kan det vara förklaringen på att du inte får dem med.

Solveig
2016-05-06, 11:56
Tack för snabb respons. Jag har foto på barnen och de visas när jag har den personen som centrum person. Men om jag har någon av föräldrarna som centrum person så visas inte bilden på barnen.

Hans-Peter
2016-05-06, 12:50
Hej igen!

Man skall alltid kolla först i sin egen installation innan man svarar.:o

Du har fullkomligt rätt de syns inte om man har en av föräldrarna som centrumperson, jag kollade nyss med min egen son och mina barnbarn, han syns såväl som hans fru och hans föräldrar men inte barnen.

Så mitt svar får nog bli: Det vet jag inte och ursäkta jag inte kollade ordentligt först.

Solveig
2016-05-06, 12:54
Då får jag hoppas på om någon kan svara om det går att ändra eller om funktionen inte finns i Disgen 2016.

Anders Larsson
2016-05-08, 20:41
Det är nog så att det helt enkelt inte får plats något foto i raden för barnen, tyvärr. Det viktiga är väl att de kommer med i utskrifter på sina rätta platser.

/Anders

C-J Gustafsson
2016-05-08, 22:28
Bild finns på andra 1-radare, t.ex. make/maka, så plats finns nog.

Skillnaden är att på föräldraraderna är texten centrerad varför eventuell bild naturligt kan placeras till vänster.
På barnrader är texten vänsterjusterad, vilket skulle kräva en helt annan layout. Höger sidan är reserverad för flaggor så där fungerar det inte.

Det är kanske svårt att hitta ett sätt som fungerar både om bild finns eller om bild saknas.

Christer
2016-05-09, 10:48
Håller med om att det är en smula ologiskt att inte visa för barn men för partner. På min lilla skärm är det inte mycket till porträtt att se för partnern. Kan tänka mig att införa det om/när vi ger möjlighet att visa en större bild. Jag skriver ett förbättringsförslag på det. (#2838)

Hans-Peter
2016-05-09, 12:26
Tas emot med tacksamhet.