handdator

Visa fullständig version : Efternamn som börjar på Å, Ä och Ö saknas när jag söker på en församling.



m13734
2016-05-07, 05:42
Hej,

Att söka på efternamnet, t.ex. Östensson, Östman går utmärkt men vid sök på församling saknas ovanstående. Namn med ovanstående bokstäver i namnet som Jönsson kommer med i söklistan.

Christer
2016-05-08, 21:27
Jag kan inte se några brister vid sökning på en ort utan jag får även träff på namn som börjar med Ö

Torgny Larsson
2016-05-08, 23:22
Hur gör du sökningen?
Med Kikaren? T.ex. Förnamn = Ö* + Ort = Åkarp?
Eller vad menar du med "söker på en församling" och "då saknas efternamn som börjar på Ö"?

m13734
2016-05-09, 08:00
Det blev lite mera komplicerat, frågan bli egentligen hur jag får med alla personer i en församling vid sökning. enkelt i 8,2 bara söka på t.ex. Norrbärke där det finns Östensson.

Selekrerar Norrbärke (W) i ortslistan, 0 träffar,
skriver in 'norrbärke', 0 träffar,
skriver in 'norrbärke (W), 1126 tråffar men ingen Östensson,
skriver in 'norrbärke *', 1126 träffar, ingen Östensson,
skriver in '* norrbärke *' eller '* norrbärke (W)', då bara 915 träffar, och då finns Östensson.

Liten församling: Frösthult.
Ortslistan, 0 träffar,
skriver in 'frösthult (C) eller 'frösthult *', 4 träffar varav 1 Östman,
Skriver in * frösthult (C) eller '* frösthult *', 19 träffar varav 10 Östman.

Torgny Larsson
2016-05-09, 08:28
Hej! VAR gör du dessa sökningar, är det med Kikaren?
T.ex. Var gör du "Selekrerar Norrbärke (W) i ortslistan, 0 träffar"
T.ex. Var gör du "skriver in 'norrbärke', 0 träffar"

Kan det vara så att Östensson finns i Norra Norrbärke, eller med annan inledande led?

Anders Larsson
2016-05-09, 15:00
Jag hade först lite bekymmer med att inte allt kom med när jag sökte. För att vara helt säker så söker jag numera alltid via kikaren och i ortfältet med * före och efter ortnamnet (Inga mellanslag) och med bock för sökning även i underliggande disgen orter. Startar alltid med att nollställa sökvillkor, det är lätt att missa att något är ifyllt.

Då kommer alla orter (inklusive södra, lilla o.s.v.) och alla personer verkligen med. Jag har tyvärr fortfarande lite blandning mellan konverterade Disgen orter och handskrivna.

För att få dem i rätt ordning sorterar jag på Född, Förnamn och Efternamn. Då får jag listan sorterad i bokstavsordning på efternamn, förnamn och sist födelsedatum. Helt enkel datorlogik eller hur? Med undantag av icke exakta datum som alltid kommer sist.

Lycka till
Anders

m13734
2016-05-09, 15:09
Finns det någon annan sök än med kikaren?

'Sök' och sedan 'personer' blir detsamma som direkt med kikaren, absolut ingen skillnad.

Kikaren, 'lampan' för ort, selekterar Kopparbergs län (W), selekterar Smedjebacken, klickar på Norrbärke (W), klickar på OK, och i sökrutan klickar på sök.
Skriver in för hand ordet norrbärke i rutan för ort och klickar på sök.

Östensson finns i 'Ingevaldsbo, Norrbärke (W)'. Som kuriosa, sök med helt blanka, nollställda, sökfält ger mig 38905 träff och det ser ut som om alla Å, Ä och Ö personer finns med.
Sorteringen dock lite strulig då Å och Ä har samma/högre sökvärde som A, och Ö med O, d.v.s. Z är sist i sökordningen.

Anders Larsson
2016-05-09, 16:16
Via "Gubben" kan man söka på namn direkt, sen har du ju dubblettsök. Men dessa lämnar vi därhän.

Nollställ och skriv *Norrbärke* direkt i rutan för ort och bocka för "Sök även efter underliggande ..." samt tryck på "Enter" eller klicka på sökknappen. Blir det rätt då?

Att sökordningen blir enligt "Engelsk" standard är lite märkligt. Det får aldrig jag, men hela min dator är i grunden "Svensk".

Helt "blank" sökning skall ge hela databasen som resultat.

Glömde påpeka att söklistan är alltid sorterad på person id i databasen och du måste själv varje gång sortera om den om du vill ha en annan ordning. Du kan dock alltid skriva in något i "Snabbsök" rutan för att gallra bort allt annat.

m13734
2016-05-09, 17:23
OK, söka med *norrbärke* d.v.s. utan mellanslag verkar att fungera, blev då 1462 träffar, att söka med eller utan underliggande orter har då ingen betydelse.

US English Win10 Pro. så sorteringsordningen får jag nog leva med, dock så sorteras utskrifter efter svensk standard, vadan denna skillnad?

Anledningen till att jag behöver söka på hela församlingar är att jag håller på med att verifiera, finna och addera källor, till så mycket som möjligt.
Behöver då 2 söklistor, en på efternamn, förnamn, födelse eller dödsdatum, den andra sorterat på datum, förnamn, efternamn.

(i Disbytdatabasen är alla levde-notiser där jag har domböcker, mantalslängder o.s.v. som källor är årtalen med men ej markerade som med källor).

MvH Bosse, har arbetat tekniskt med stordatorer i 42 år av mitt liv och gillar logiska raka lösningar.

Anders Larsson
2016-05-10, 18:15
Sökning i underliggande orter har betydelse om du inte söker på församlingsnivå. Så låt den gärna vara bockad, så glömmer du inte bort den.