handdator

Visa fullständig version : Att söka gatuadresser



Birgitta
2016-05-09, 16:01
Hej, jag har försökt googla men har kanske dåliga sökparametrar.
Jag försöker finna var vissa släktingar har bott, till exempel bodde några på Haga 27 i Söderköping, men hur får jag reda vilken adress det är/var?

Likaså hade jag hela mormors släkt i Norrköping, sida upp och ner med namn; det flyttar till och från olika 'nummer/sidor' - men jag har ingen aning om var de bodde.

Är det någon som har förslag på hur jag kan gå vidare eller vart jag kan vända mig?

Birgitta

Hans-Peter
2016-05-09, 18:18
Hej Birgitta!

Jag skulle nog vända mig till respektive stadsarkiv och höra om de har några äldre kartor där de kan se det, alternativt se på deras hemsida om de där har en länk till äldre kartmaterial.

Anders Larsson
2016-05-10, 18:08
Husförhörslängderna för städer är normalt uppbyggda kring kvartersnamnen, alltså fyra gator runt om. Gatuadresserna är då inte av något större intresse.

Det som kan finnas är så kallade adresskalendrar, föregångaren till telefonkatalogen. Där kan det framgå var familjens överhuvud är bosatt oftast uppställd efter efternamn och yrke. För en del städer finns översättningstabeller vilka fyra gator som gränsar till vilka kvarter, men det ger dig ändå inte rätt hus. Ju längre fram i tiden du kommer desto oftare nämns också adresserna parallellt med kvartersnamnen, men inte alltid.

Det är alltså av största vikt att sätta sig in i hur bokföringen är upplagd för just "din" stad och vilka hjälpmedel som finns. Stadskartorna, visar hur staden växer och utvecklas genom tiden och har oftast kvartersnamnen utsatta, förutom gatunamnen. Tänk på att allt kanske inte är avfotograferat och utlagt på nätet. Det finns ännu mycket som bara är i original på arkiven.

Det är bara att beklaga att du har stadsbor i släkten, lantisarna är mycket lättare att följa :).

Lycka till,
Anders

Birgitta
2016-05-12, 23:48
Jag hittade lite trevliga kartor för Norrköping (http://www.norrkoping.se/kultur-fritid/bibliotek-arkiv/stadsarkiv/kartor/)

Birgitta
2016-05-30, 17:24
Nästa problem: jag har ett kvarter som ligger i Norrköping S:t Olai församling. 1885 kommer det kvarteret att hamna i den nya församling Norrköping Matteus (Norra). Tacksam för förslag på ur jag hanterar det i ortsträdet. (Eller skall jag ställa sådan här frågor till en fadder?)

Hans-Peter
2016-05-30, 18:00
Hej Birgitta!

Jag undrar lite varför det är problem. Om du har en hänvisning till en kyrkbok är det ju i och för sig ointressant vilken adress som är, det är kyrkboken som är det intressanta. Står din ana noterat i Norrköping S:t Olai före 1885 står han/hon där ju även 1885. Jag har samma problematik i Malmö där jag har en del släktingar, där delas församlingarna också så kvarteren flyttar från den gamla församlingen till den nya. Det har ju enbart betydelse om det kommer en ny notering i kyrkboken i den meningen, att den nya noteringen hamnar i den nya församlingens kyrkböcker. HFL, Födelse, död, vigsel och flytt i S:t Olai stannar där, HFL skrivs av till Matteus som sedan lägger upp nya böcker för födelse, död vigsel och flytt.

I ortsträdet har du i vanlig ordning båda församlingarna, har du koordinater på adressen ger det sig själv i kartan, då kommer den att hamna rätt.

Birgitta
2016-05-30, 18:29
Jag länkar levnadsbeskrivning till boendet i ett visst kvarter. För mig blir det förvirrande om kvarteret ligger i "fel" församling. Jag antar att jag får mata in "orten" i båda församlingarna (jag hade hoppats på att det hade gått att kopiera dem). Jag ville kolla om det fanns något "standardsätt" att hantera detta innan jag hittar på egna.

Hans-Peter
2016-05-30, 18:43
Kan du inte göra en anteckning om att församlingen har delats i två?

Det är ju något som händer i alla större städer, att efterhand som befolkningen ökar, delas församlingarna till mera hanterbara enheter.

Som sagt innan använder du koordinater, kommer markeringen på kartan att ligga i den församling den geografisk tillhör, oavsett var du har lagt adressen i ortsträdet.

Anders Larsson
2016-05-30, 20:54
Det här är ett knivigt problem. På landet har du det omvända förhållandet en del gårdar flyttar i samband med enskiftet och lämnar byn men behåller sitt "nummer" (här i Skåne). För att det skall bli helt korrekt så krävs alltså en karta "från tiden" som visar på vilka förhållanden som gäller just då.

Problemet är att kartan i Disgen representerar förhållandena 1989 och då är allt rätt. För andra tidsperioder måste man själv lägga in en korrekt karta. Det innebär alltså att en plats kan finnas i flera versioner kopplat till tiden. Problemet är att reda ut när orten överförts till något annat, det finns orter som bytt både län och församling. Koordinaterna gör att platser som endast bytt tillhörighet ligger stilla, värre är det med gårdarna som flyttar.

Jag har ingen enkel lösning på problemet, men jag brukar notera överföringen av mina stadsbor från en församling till en ny som en flyttningsnotis. Detta trots att de egentligen bor kvar i samma lägenhet. Jag ändrar texten från flyttat till överförd, för att markera att det inte är en egentlig flyttning. På så vis syns det att familjen hamnat i en ny församling och jag kan fortsätta att följa dem i den nya församlingen. Hur församlingarna ändras (med datum) framgår av de beslut som fattats och finns för det mesta i Skatteverkets uppräkning över Sveriges församlingar. Tyvärr så verkar det som de släppt taget lite efter att Svenska kyrkan enskilt tog makten över församlingsbegreppet. Jag har inte koll på hur och var besluten fattats därefter, men det bör väl finnas något inom kyrkan som visar vad som händer. Något att tänka på är om församlingen upphört, vilket innebär att serien avslutats, eller om den bytt namn, vilket innebär att serien fortsätter under det nya namnet. Det viktiga är ju att man kan hitta vilken handling man hittat uppgiften i, så att någon annan kan gå tillbaka och kontrollera.

Ingen har väl sagt att det skulle vara enkelt att släktforska ;)

Hälsningar,
Anders

Birgitta
2016-05-31, 01:08
Tack så mycket.
Jag konstaterar att Gävle är värre än Norrköping. För Gävle hittade jag en förklaring till hur de städat upp i sin administrativa röra... vilket resulterar att alla är i en stor "klump". Och så har jag missat att spara var denna förklaring finns. :-(
(Jo, jag använder koordinater - utom i Gävle).