handdator

Visa fullständig version : Inläsning av fosterbarn



Lotte
2016-05-15, 23:34
Om man har ett äkta par, som tar sig an fosterbarn. Hur skriver jag fosterbarnet? Måste jag veta hans biologiska föräldrar? Hur jag än försöker, så kommer jag aldrig fram till sista sidan med uppgifter om fosterbarn eller adoptivbarn.

C-J Gustafsson
2016-05-16, 09:19
Lägg in barnet under det äkta paret du redan har.
På barnets personöversikt klickar du på [b] framför någon av föräldrarna så får du upp fönstret där du väljer adoptiv- eller fosterföräldrar.

Få du senare reda på biologisk moder och/eller fader kan man lägga dessa också.

AlfChr
2016-05-16, 11:54
For dem som forsker på slekt i Norge så er alle adopsjoner etter 1930 absolutte adopsjoner. Dvs. at adoptivbarn skal registreres som biologiske foreldre. Adopsjonen har 100 års absolutt sekretess.
I nyere tid har dog den adopterte fått anledning til å få vite om biologiske foreldre når barnet har fylt 18 år, hvis papirene eksisterer. De ble dessverre ofte brent av dem som sto for adopsjonen. :-(

Lotte
2016-05-16, 16:16
Det tackar jag för, det var enkelt, bara man vet. Sen ser jag att det inte skrivs ut någonstans, utan bara markeras, som ett [A] (hon var nämligen adopterad) vid hennes namn i föräldrarnas personakter och sammaledes vid adoptivföräldrarna namn i hennes personakt. Tack, Tack.
Finns det fler liknande krumelurer på andra ställen i programmet?

C-J Gustafsson
2016-05-16, 16:27
På personer med mer än ett föräldrapar kan man byta ordning genom högerklick och flytta upp respektive flytta ner.

Det föräldrapar som är överst syns i familjeöversikten och i utskrifter.

Torgny Larsson
2016-05-16, 16:44
Observera dock att man i familjeöversikten, när barnet är centrumperson, kan bläddra mellan dess olika föräldrapar, dvs melllan biologiska, foster- eller adoptiv-föräldrar.