handdator

Visa fullständig version : Dödboken och andra register som källa



tobiaswallin
2016-05-16, 09:05
Mitt stora projekt just nu är att gå igenom alla mina poster och konvertera källorna till "riktiga" Disgenkällor. De flesta källor hamnar under toppnoden "Kyrkoarkiv" där jag har byggt upp en hierarki med Län - Församling - Källa - Hänvisning. tex:
Kyrkoarkiv - Uppsala län - Björklinge (C) - Björklinge AI:4 (1772-1780) - sid 91

Nu har jag kommit till övriga källor, tex CD-skivor och diverse register på nätet. Var lägger man bäst in dessa? Under Litteratur - Lexikon, Mantalslängder eller på något annat ställe?

De källor jag har stött på hittills är:
- Sveriges Dödbok
- Sveriges befolkning 1900
- Sveriges befolkning 1950
- Folkräkning 1980

Hur gör ni med sidhänvisningar till dessa register?

Tobias

BoKleve
2016-05-16, 15:01
Om CDn inte har något sökbart nummer så hänvisar bara till CDn.

En idé: Skriv in indexnumret och kopiera uppgiften till "Citat ur källan". Jag har inte gjort det men jag testa nästa gång.

/BoK

Torgny Larsson
2016-05-16, 17:51
I källträdet finns normalt redan en grupp som herer "CD-skivor". Lägg in dina CD-skivor där som källor och hänvisa via lampan i notisen till dem. Om du vill specifiera VAR i källan som du hämtat uppgiften, skapa en källhänvisning under källan och referera med lampan till den.
På CD-skivorna är det dock ofta svårt att hitta något begrepp som är sökbart till just den post du hämtat uppgifterna ifrån.

Eva Dahlberg
2016-05-16, 20:32
Det är viktigt att du skriver vilken version av Sveriges dödbok du använder. Det skiljer ju sig åt mellan dem, både i omfattning och eventuella rättelser, så man gör klokt i att lägga upp en källa för varje version.
Hälsningar,
Eva

Eva Dahlberg
2016-05-16, 20:37
Man kan ju välja att kalla dem för Databaser i stället för cd-skivor ( några är ju dvd för övrigt) eftersom t.ex. Sveriges befolkning 1950 och Sveriges befolkning 1960 är databaser eller register, inte skivor. Likaså bör man skilja på om man använt cd:n/dvd:n Sveriges befolkning 1880/1890/1900/1910 eller databasen Folkräkning 1800/1890 osv hos Riksarkivets digitala forskarsal (rättelser kan nämligen förekomma i den senare).

Hälsningar,
Eva

tobiaswallin
2016-05-16, 20:37
Jag har ingen nod som heter CD-skivor i mitt träd. Var ligger den för de som har den i trädet?

Sedan är jag lite tveksam till en nod som heter just CD-skivor eftersom det bara är en bärare av informationen. Det är ju själva registret som är intressant. "Sveriges Befolkning 1950" skulle ju kunna ligga under "Mantalslängder", men det är det som är min huvudfråga.

Eva Dahlberg
2016-05-16, 20:39
Hej igen! Nej inte under mantalslängder, det är ju inte en mantalslängd du läst utan den bearbetning som heter Sveriges befolkning 1950.

Eva Dahlberg
2016-05-16, 20:41
Handledningens bild -
är inte din likadan?
https://www2.dis.se/kallor

tobiaswallin
2016-05-16, 21:28
Nej, inte riktigt. (Jag skapade min databas i DG4 tror jag, för 15-20 år sedan, så det saknas lite saker än här och än där för mig).
Nu har jag skapat en toppnod som heter "CD-skivor och databaser" och lagt alla mina Cd-skivor där.

Tack för hjälpen!

Tobias