handdator

Visa fullständig version : Snabbare väg till öppna AD-källa



tobiaswallin
2016-05-16, 08:16
Om jag vill snabbt hitta en hänvisning i AD måste jag idag klicka i fyra steg för att komma rätt.

1. Öppna själva notisen
2. Klicka på lampan bredvid källhänvisningen
3. Klicka på "ändra" i källträdet
4. Klicka på "Visa" under koppling till AD

Det känns dumt att behöva börja ändra källan bara för att jag vill titta på den.
Jag önskar istället en funktion mycket tidigare i kedjan, tex högerklick direkt på notisen och ha "Visa källa" direkt som menyval.

Jag förstår att det kan bli krångligt om man har angivit flera källor till samma notis, men man skulle kunna ha menyalternativet aktiverat enbart i de fall källan är entydig.

Tobias

tobiaswallin
2016-05-30, 21:10
Ingen har kommenterat mitt förslag. :-(
Det tolkar jag som att det antingen inte var tillräckligt stötande för att argumentera emot eller att ingen tyckte att det var tillräckligt intressant för att hålla med.

Om jag trots detta nederlag skulle vilja framföra detta som ett formellt förslag, hur gör man då? Många andra trådar slutar med att någon insatt person skriver "Framför som förbättringsförslag #xxxxx".

BrJohan
2016-05-30, 21:28
... Om jag trots detta nederlag skulle vilja framföra detta som ett formellt förslag, hur gör man då? ...
Via http://www.dis.se/sv/foereningen/funktionaerer.html nås följande info:

Produktråd

Produktrådets uppgift är att besluta om utvecklingen av DISGEN. Vi tar hand om medlemmarnas önskemål om förbättringar av programmet. Vi behandlar däremot inte programfel.

Christer Gustavsson (sammankallande), Westmangatan 102, 582 16 Linköping, tel 013-274301 christer.gustavsson@dis.se
Eva Dahlberg, Jönköping
Josefine Nilson, Huskvarna
Lars Wallgren, Göteborg
Bengt Kjöllerström, Lund

tobiaswallin
2016-05-30, 21:33
Tack för vägledningen!

Men ska jag tolka det som att man måste mejla Christer separat? Jag är övertygad om att han håller koll på vad som skrivs i forumet här.

BrJohan
2016-05-30, 22:58
Ett reellt önskemål som formellt ställs till Produktrådet (c/o Christer Gustavsson) skall rimligtvis handläggas och besvaras.

Christer
2016-05-31, 11:50
Tobias, jag noterar ditt förslag till förbättring (#2912) för senare prioritering. Anledningen till att jag dröjt med svar är att jag prioriterat annat arbete en tid och inte tagit mig tid att titta på ditt förslag. Jag jobbar inte själv på det sätet så tar det mig lite tid att titta på alternativa sätt.

tobiaswallin
2016-05-31, 12:36
Tack så mycket Christer! Jag har ingen brådska alls med hantering och prioritering av mitt ärende, och absolut ingen kritik mot er som jobbar med utvecklingen. Jag vet hur det är att jobba ideellt vid sidan om ett "riktigt" jobb. Det var bara frånvaron av kommentarer från andra användare som gjorde att jag började fundera på om jag hade hittat på en helt meningslös funktion.

Evafalk
2016-05-31, 17:15
Tobias , hur sparar du källan, hänvisningen?, med den översta i ADs nya? - i så fall hakar jag gärna på ditt önskemål

tobiaswallin
2016-05-31, 20:13
Jag har byggt upp mitt källträd enligt instruktionen i manualen:

Kyrkoarkiv - Uppsala län - Alunda (C)
Källa: Alunda F:1 (1766-1847)
Hänvisning: "bild 69 1809:35"
Sedan väljer Koppla till: "Arkiv Digital" med Bild-ID="v120320.b69"

Är jag på gott humör skriver jag även av lämplig text i fältet "Citat ur källan", men oftast skriver jag bara vem hänvisningen handlar om.

anders.malm@brevet.se
2017-06-28, 20:03
Jag använder relativt ofta funktionen visa för att snabbt kunna få fram källan. Jag har dock precis som ni andra reagerat på att visa knappen ligger lite långt ner i fönsterstrukturen. Idealet vore att kunna högerklicka på källan och välja visa, finns de fler källor skulle de öppnas i varsitt fönster.