handdator

Visa fullständig version : Funktionsändringar i 2016



Lotte
2016-05-16, 17:41
När man går över till ett nytt program eller en uppdaterad version av ett invant program, så "var många funktioner mycket bättre i det gamla", så även i 2016. Nu har jag emellertid kört 2016 en längre tid och blivit vän med ett flertal förändringar, som jag på många punkter uppskattar, då jag anser att det VAR bättre i 8.2d, som t.ex
1) Kalendern hoppar tillbaka till dags dato så fort jag stänger ner den. Jag klickar mig fram till 13 Post Trinit 1800 och får fram den 7 sept. När jag går in igen för att försäkra mig om att det var 7/9 och inte 9/7, så får jag göra om hela proceduren igen. Sen kommer jag till nästa barn, som är fött 24 Post Trinit 1801 och får göra om proceduren från början. Tidigare låg senaste sökning kvar tills jag stängde programmet. Det önskar jag få tillbaka.
2) Söker på Anna Svensson född xxxx Svalöv, så dyker hon inte upp i svarsrutan eftersom hennes flicknamn är Andersdotter och sålunda Andersdotter gift Svensson. Ändrar jag alla gift till Gift, så uppfattar programmet Gift, som ett efternamn och hon dyker upp precis som tidigare i 8:an. Varför är detta ändrat?
3) En nyhet, som jag inte förstår är att skriver jag in en födelsenotis: Anna Svensson 18900815 i Svalöv, men upptäcker att det blev fel, för det var när hon dog. Då trodde jag att man kunde gå längst under notisnamn och klicka på död, för att sen skriva en ny födelsenotis. Men se födelsenotisen blir en (Född) Död - notis och någon ny födelsenotis kan jag inte skriva in. Vad skall man då ha den raden till, när man inte kan göra några förändringar????
4) Personöversikten är det bästa med hela 2016, den är jättebra, där hittar man de flesta uppgifterna om personen ifråga. Men en uppgift saknas och det är plats och datum för Gifte. I alla fall datum.
5) Det är dags för ett nytt Disbyutdrag, men det vill sig inte. När man tror att det är färdigt, så dyker det upp ett felmeddelande.
6) Jag har på något underligt sätt lyckats få personnumret under Personidentiteten. Hur har det gått till??

m00707
2016-05-17, 09:04
3) Den funktionen har funnits mycket länge. En födelsenotis är alltid en födelsenotis oavsett vilket namn du ger den. Funktionen är till för att kunna ge den ett annat synligt namn, exempelvis "Kom till världen" eller så. Likadant med exempelvis giftenotisen där det ser dumt ut med "Gift av herr prosten den...", då ändrar man till "Vigd...".