handdator

Visa fullständig version : Tvingande att använda ort- kartfunktionen



Stigtomta
2016-05-17, 13:04
I nya versionen verkar det vara tvingande att man ska använda ort/kartfunktionen. I alla fall om man vill kunna använda prepositioner när man skriver orter. Det förvalda i:et kunde i 8:an med ett blanksteg undertryckas och istället kunde man skriva t ex vid, på .... T ex är man begravd, visserligen i, men man skriver på ... Detta är inte längre möjligt om man, som sagt, inte ska tvingas till att använda orter/kartor. Visst det går att skriva på raden ovan, men då tappar man sannolikt statistik på hur många som t ex är födda i en viss församling. Varför tvingas vi att använda delar av programmet som vi tidigare har kunnat avstå ifrån?

Christer
2016-05-18, 13:56
Du beskriver en feature som jag inte kände till och som dessutom verkar vara odokumenterad i handledningen för Disgen 8.2. Jag har tittat i gamla handledningar och ser att det nämns i handledningen för Disgen 6 men inte i någon senare.
Den möjligheten har försvunnet och vi har inte planer på att introducera den.
Jag skulle inte vilja säga att det tvingande utan du har ett val med utgångspunkt från de för- och nackdelar du ser utifrån dina behov.

Stigtomta
2016-05-18, 18:00
Denna s.k. feature har fungerat även i 8:an. Mitt konstaterande då, det är viktigt för mig att ha ordning och reda även på prepositioner, att Disgen efter 24 år tillsammans inte längre uppfyller ett av mina baskrav på hur man registrerar uppgifter för en person. Jag menar att kartfunktionen är en överkurs som många medlemmar inte använder och hittills har man kunnat använda programmet utan att hantera denna del. Nu är det alltså nya tider. Jag noterar att det är till annan programvara du nu hänvisar, t ex hanterar Min Släkt valfri preposition.

ollfa
2016-05-19, 08:01
Denna möjlighet undertrycka prepositionen är något som vi glömde bort under utvecklingen av Disgen 2016. Vi har dock kommit på att det inte blev gjort och det finns en felrapport (#2631) som vi skall ta hand om så snart som möjligt.

BoKleve
2016-05-19, 13:41
Olle: Kan vi även få tillbaka texten som visar resultatet av vad vi har skrivit in?

ollfa
2016-05-19, 13:49
Bo, Det är en helt annan fråga som inte har varit uppe till diskussion vad jag sett. Den funktionen måste i så fall byggas helt på nytt eftersom den gamla lösningen inte exiserar längre.

Christer
2016-05-20, 08:10
Bosse,
kan du motivera behovet?

BoKleve
2016-05-23, 00:41
Jag tror att det är en fördel att se hur texten kommer att se när man använder landskoder ($1svenska$2english). Speciellt när man börjar använda Disgen.

AlfChr
2016-06-15, 14:36
Istemmer med Bo!