handdator

Visa fullständig version : Textformatering



Stigtomta
2016-05-17, 14:17
Texter i text under notiser kan inte redigeras/hållas ihop. Texten hoppar på flera rader trots att det skrivs in rätt och skrivs ut rätt t ex på en ansedel. Se exempel bif. fil.

Christer
2016-05-18, 14:59
Har du skrivet in texten eller klistrat in den? Om du klistrat in så kan det tänkas att olika styrtecken följt med och påverkar presentationen.

Stigtomta
2016-05-18, 18:25
Texten är inte inklistrad. Jag har skrivit längre texter och det formateras bara några ord på varje rad. Textmassan blir på det sättet hur långt som helst på skärmen. Men, som sagt, när man skriver ut hänger texten ihop.

Anders Larsson
2016-05-18, 22:05
Det beror på att du ändrat bredden på fönstret, nu är det smalare än vad det var när du skrev in texten. Det var likadant i 8.2 också, tyvärr så har det inte blivit bättre.

De flesta ändrar väl inte fönsterstorleken så ofta, så det märks inte så mycket och har ingen praktisk betydelse.

Stigtomta
2016-05-18, 23:39
Den text jag hänvisar till är ny. I 8:an kunde man fixa till text och rader.

C-J Gustafsson
2016-05-19, 00:12
När jag vill ha ny rad använder jag radbrytningstecknet, som skapas med Skift och Enter. Det blir då en krumelur i textrutan men den skall inte komma med i utskriften.
Det skiljer sig från enbart Enter (d.v.s. nytt stycke) på så sätt att det bara blir ett rent radbyte.

Långa texter i övrigt skriver jag bara utan avbrott och därmed låter programmet bryta rader beroende på utrymmet som finns vid utskriften. Då har det heller ingen betydelse hur bred textrutan är vid registrering.

Anders Larsson
2016-05-19, 15:43
Jag var tydligen lite för kortfattad. Formateringen av texten sker fortfarande med de två tecken som finns, nämligen ny rad (shift + Enter) och nytt stycke (Enter). Detta styr utskriften och har ingen koppling till hur det ser ut på skärmen. Sedan har du även möjligheten att skapa en ny rad på skärmen med "ctrl+ Enter" även detta som tidigare, vilket inte påverkar utskrifterna alls.

Problemet är och har alltid varit att om du ändrar bredden på textrutan att vara mindre än när du skrev in texten så blir radbrytningen på skärmen inte helt OK. De raderna som är "för långa" bryts så de får plats och då lämnas ett stort "tomrum" efter sista ordet i sista delen av den tidigare raden. Precis så som du visar i din bild. Om du drar i fönstret så att det blir så brett som det var när du skrev texten så återställs ordningen när du har rätt bredd. Fortsätter du och gör den bredare än tidigare så bir det även då "tomrum" efter sista ordet i varje rad. Observera att om du drar i fönstret medan du skriver så fungerar det, men när du öppnar fönstret nästa gång så uppstår problemet. Det har inte heller någon betydelse om texten lagts in i den nya versionen eller i tidigare versioner.

"Felet" har som jag skrev tidigare ingen betydelse, det är endast en utseende sak på skärmen. Utskrifterna följer alltid styrtecknen och blir därmed alltid korrekta oavsett sidans storlek. Det fungerar även vid utskrift via RTF och vidare behandling i Word.

Jag hoppas att det klarnat nu.

Anders

Stigtomta
2016-05-19, 16:39
Jag förstår hur du menar, men jag stör mig på att det ska se ut så här. I 8:an kunde man flytta upp text/snygga till raden. Den formateringen finns inte nu. Det behövs en ordbehandlare och då Disgen 2016 är en Windowsversion borde ju t ex Word eller en enklare variant, i alla på sikt, kunna kopplas på.

Anders Larsson
2016-05-19, 18:46
Jag förstår hur du menar, men i 8:an fanns en "minsta" bredd som de flesta inklusive mig använde. Du kan fortfarande snygga till texten på skärmen, precis som tidigare, men om du sedan öppnar med en smalare bredd på rutan är det ogjort arbete. Du kan dock dra i vänsterkanten och när du kommer till samma bredd igen så är texten också som du lämnade den. När man nu kan justera lite hur som helst blir det kanske ett större behov av att rätta till det hela. Vi får väl se framöver om det är möjligt att få till något vettigt. Så länge bredden inte är fast (vilket jag trots allt föredrar) så är det nog inte helt lätt förmodar jag. Tillsvidare får du väl försöka att inte ändra fönsterbredden, så är det inget bekymmer.

Att lägga in en ordbehandlare i Disgen är att gå över ån efter vatten, tycker jag. Det finns möjlighet till RTF export och då kan man själv välja ordbehandlare. I mitt fall använder jag alltid Word som jag kan utan och innan, men det finns många andra att välja på. För mig är det viktigast med utskrifterna, skärmbilden är det ju bara jag som ser. Möjligen saknar jag möjligheten att använda mer formaterad text som till exempel fet eller kursiv stil. Jag har också hört önskemål om färgval i textnotiserna, som jag personligen inte alls gillar. Jag hör nog mest till den gamla skolan som anser att mer än tre formatmallar gör texten svårläst.

Eftersom man kan ställa in utskrifternas ark-storlek i Disgen, så är något annat än ny rad och nytt stycke förmodligen mycket svårt att få till. Att till exempel få till text i kolumner och arket sedan är för smalt blir ju bara knasigt. Jag använder som tidigare kommatecken när jag räknar upp delposterna samt ny rad emellan var post i en bouppteckning och tycker att det fungerar bra och ser snyggt ut i utskrifterna. I synnerhet som jag ofta använder RTF och Word med två kolumner på en A4 sida i mina antavlor i tabellform.

Däremot finns det säkert anledning att se över utformningen av utskrifterna igen. Tyvärr finns det väl lika många åsikter som användare. Grunden är lagd, med den nya databasen, och jag ser fram emot många förändringar framöver.