handdator

Visa fullständig version : Dg8Data från XP till Disgen 2016?



9946
2016-05-19, 12:23
Jag kör Disgen 8.2d på en off-line (ej internetansluten) XP-dator.
Jag har laddat ner Disgen 2016 på en dator med Win 10.
Hur gör jag för att överföra Dg8Data till Disgen 2016 från XP-datorn till Win 10 datorn?
Disgen 2016 kan inte installeras på XP enligt uppgift.
Jag provade med att överföra Dg8Data till C-disken på min Win10 dator. Konverteringen såg ut att fungera, men Disgen 2016 hittar inte databasen (”Din databas är tom”) när jag startar Disgen 2016.
Har ställt frågan till en Fadder, men hen kunde inte svara. Hänvisar till "någon fadder som kan". Försöker med flera. Kanske någon i Forumet vet hur … ?

Christina
2016-05-19, 18:29
Hej


Om konverteringen fungerade så bör du ha fått en loggfil, hur ser det ut där?

Om du klickar på hantera datamappar under arkiv så ser du om du har fler datamappar den som du har konverterat ifrån bör ha texten konverterat ifrån i beskrivningen. Hittar du det så är det till den datamappen som du skall byta. Läs mer här i handboken https://www2.dis.se/konvertera-disgen8

Eva Dahlberg
2016-05-19, 18:40
Göran, har du bara kopierat 8.2-mapparna från din XP-dator till din Windows10-dator? Du har inte installerat Disgen8.2 på din Windows10-dator?

hälsningar,
Eva

9946
2016-05-19, 20:45
Christina,
Bra råd att läsa handboken :) Nu skäms jag lite :o Jag får satsa lite tid på detta.
Tipset att gå in i Hantera datamappar och byta till rätt datamapp var precis vad jag behövde. Nu ser det ut att funka. Tackar !!
Bland alla tusentals poster i loggutskriften förekommer denna rad 4 ggr vad den nu säger ?
Fel i ortsdatabasen, index "100144" saknas.
Annars inga konstigheter.

Är det rätt uppfattat att jag inte kan installera Disgen2016 på min XP-dator?

Eva,
Nej jag har inte installerat Disgen 8.2d på min Win 10-dator

Hans-Peter
2016-05-19, 23:22
Hej!

Det är rätt uppfattat, du kan inte köra Disgen 2016 på en XP dator, minimum krav är Windows 7

9946
2016-05-20, 09:59
Tack för beskedet Hans Peter!
Jag fick inte länken Tekniska krav att fungera häromdagen. Därav min fråga. Nu fungerar den och jag ser att Vista eller senare behövs.
Kanske vore bra om något skrevs i handledningen om hur man gör om man kör DisGen 8 under XP och skall uppgradera till Disgen 2016 i t.ex. Win 10. (Det kanske finns någonstans, men som jag inte hittat.) Jag antar att många fortfarande har XP.
Jag lyckades efter en del pyssel genom att bara flytta Dg8Data från XP till C-disken i Win 10-miljön.

Hans-Peter
2016-05-20, 14:13
Hej Göran!

Jag testade nyss ett enkelt och som jag ser det smidigt sätt att lösa uppdateringen.

Jag har en gammal dator med XP installerat, där har jag också Disgen installerat version 8.2d, jag ville testa hur jag enklast kunde uppdatera denna databas på min "nya" dor som kör Windows 7 och där jag har Disgen 2016 installerat.

Jag kopierade hela databasen från den gamla datorn c:\användare\delat\deladedokument\dg82data över på ett USB minne, för att inte riskera något i min "skarpa" databas, döpte jag om databasen på USB minnet till dg82data-xp, något som man naturligtvis inte behöver göra om man inte redan har en databas i Disgen 2016.

Sedan startade jag Disgen 2016 på min "nya" dator, under Arkiv valde Konvertera disgen 8 datamapp i fönstret som öppnas valde jag det översta alternativet Konvertera databasen på den här datorn. Då öppnas ett nytt fönster, om man inte har en DG8 datamapp på datorn får man välja Lägg till nederst till vänster i fönstret, sedan var det bara att bläddra fram till USB minnet och där välja mappen dg82data-XP, klicka på nästa och acceptera de val som föreslås tills det är klart. Avslutningsvis titta i loggfilen för att de om det upptäcktes några konstigheter, markerat med rött, anteckna dem så man kan rätta till dem.

Det finns möjligen andra sätt att göra det på, men detta fungerade enkelt och smidigt för mig, jag kollade efter att mina data hade kommit med som de skulle.

9946
2016-05-20, 16:10
Hej Hans-Peter!
Det som gjorde mig osäker inför installationen av Disgen 2016 var denna skrivning i Konverteringsanvisning- Alternativ beskrivning.:
”Men du måste ändå installera Disgen 2016 på samma som du har Disgen 8 för att kunna göra första steget i konverteringen.”
Jag chansade ändå genom att ungefär som du kopiera Dg8Data på min XP-dator till en extern hårddisk och överföra databasen till C-disken på Win 10-datorn. Jag konverterade sedan ”databasen på den här datorn”, vilket såg ut att gå bra. När jag sedan startade Disgen 2016 fick jag meddelandet ”Din databas är tom”, vilket ledde till att jag öppnade den här tråden i Forumet. Jag hade alltså inte läst på i handledningen om att välja rätt datamapp i Hantera datamappar. Detta hjälpte Christina mig att inse och allt är OK nu...

…så när som felutskriften (4 ggr) i loggen efter konverteringen ”Fel i ortsdatabasen, index ”100144”.
Du (eller någon annan) råkar inte veta vad detta innebär eller var man hittar förklaringar av loggutskrifter?

Med vänlig hälsning
Göran Ignell

Hans-Peter
2016-05-20, 16:36
Hej Hans-Peter!

…så när som felutskriften (4 ggr) i loggen efter konverteringen ”Fel i ortsdatabasen, index ”100144”.
Du (eller någon annan) råkar inte veta vad detta innebär eller var man hittar förklaringar av loggutskrifter?

Med vänlig hälsning
Göran Ignell

Hej Göran!

Just felkoden säger mig inget, utöver att du har ett fel i ortsdatabasen. Min första åtgärd i det fallet skulle vara att öppna den gamla installationen i den gamla datorn och under verktyg välja "uppdatera Disgen orter".

Det troliga är att det är en ort du själv har lagt in som är fel/inte har blivit uppdaterat i ortsträdet.

När det är gjort gör du samma procedur om igen, alltså flyttar din databas från XP datorn till Windows 10 datorn och konverterar igen, så skall det förhoppningsvis vara löst.

Torgny Larsson
2016-05-20, 19:54
Fel Hans-Peter! Inget kan åtgärdas i 8.2d för felmeddelandet om ortregisteret. Det står lite om det på konverteringsanvisningen på hemsidan. Det kommer av att i någon notis i Dg8.2d är lampan vid ortsfältet tänt, alltså referens till en ort i ortsträdet, men den orten finns inte kvar längre i ditt ortsträdet. Orsaken är något fel vid tidigare uppgraderingar någon gång i tiden.
Konverteringen upptäcker en del fel och problem I den gamla databasen.
Det finns motsvarande felmeddelande även för käll-referenser (lampan).

På hemsida står förslag till åtgärd. Leta i Dg2016 upp de notiser där orten/källan inte finns kvar längre. Det finns inget annat sätt än att ta reda på vilken ort eller källa det skall vara, och lägga in uppgifterna igen.

Hans-Peter
2016-05-20, 20:43
Hej Torgny!

Ja så får jag ge en ursäkt att jag gav fel besked.

Jag sökte på det i forum och fick uppfattningen att det skulle rättas i den ursprungliga DG8 databas.

Jag hittade texten Torgny refererar till:

Fel i ortsdatabasen, refererat index "100696" saknas

Felet beror på att någon ort saknas i Orter. Personer som haft den orten kopplad får då texten: (FEL: Referens till ort som inte finns) som blir sökbar. Använd Sök och klistra in texten i fältet för Ort: och välj Sök


I söklistan finner du alla personer som har ort: (FEL: Referens till ort som inte finns). Korrigera dem genom att öppna familjeöversikten och i personöversiktens panel för levnadsbeskrivning dubbelklickar du sedan på notiserna som har Fel i ort. Välj lampan för ortsfältet. I orter måste du registrera den ort som saknades och välja den.

Torgny Larsson
2016-05-20, 21:30
Jag vet inget sätt att hitta de felaktiga referenserna i 8.2d, men konverteringen markerar dem så att man i Dg2016 kan söka dem på ""*FEL*".

Hans-Peter
2016-05-20, 22:56
Hej!

Näh men det räcker väl också, när man har rättat i den ena databas kan man ju alltid rätta i den andra om man vill ha den kvar.

9946
2016-05-21, 10:37
Torgny och Hans-Peter!
Jag är rädd att jag inte hänger med riktigt.
Min felutskrift i loggen lyder: Fel i ortsdatabasen, index "100144" saknas
Förekommer med identisk formulering på 4 ställen i loggen.

Ur konverteringsinstruktionen:
Åtgärd: Sök i fältet Ort med ”*FEL: Referens*” eller "FEL: Referens till ort som inte finns" så hittar du alla personer som är berörda.

Jag söker i fältet Ort på feltexten "Fel i ortsdatabasen, index "100144" saknas",
men får ingen träff på personer. Vad gör jag för fel?

Om jag i stället bara söker på *FEL* i ortfältet får jag upp en person. I DG 8 har jag använt lampan för att identifiera personens födelseort. Hur ser jag vad som är fel? Vad gör jag i DG 2016 för att rätta felet?

En helt annan fråga:
Jag har noterat att DG8’s nummer på personer inte följt med till DG2016.
I Nyheter står:
Den gamla identiteten som bestod av flocknr och ett löpnr används inte länge. Som du vet var det inte en unik identitet. Men du kan få med den från Disgen 8 i samband men konverteringen. I Disgen 2016 används istället ett unikt löpnr för alla personer i en datamapp.

” Men du kan få med den från Disgen 8 i samband men konverteringen”
Hur skulle jag då ha gjort?

MVH
Göran

Hans-Peter
2016-05-21, 11:37
Hej Göran!

Om du ser på det svar jag la kl. 20.43 i går kväll och då speciellt på bilden som ligger i svaret, kan du där se att texten du skall skriva i sökrutan är: "fel: referens till ort som inte finns"

Så skall du få upp de personer som har en ort som saknas i databasen.

Så har jag i alla fall förstådd den förklaring som finns på hemsidan.

Sedan din andra fråga, om jag nu inte minns fel har du ett fönster när du konverterar från DG8 till 2016 där du kan klicka för just detta, har du missat det kommer numren från DG 8 inte med över. Jag har för mig det är förvald med med i klickat. Men jag kan minnas fel.

Torgny Larsson
2016-05-21, 11:38
1) Sökning på FEL.
I Dg2016 måste man använda jokertecken (* eller ?) betydligt oftare än i Dg82.d.
Får du bara en person träff på sökning på¨"*FEL*" så bör den innehålla 4 ort-referenser som är brutna.

2) Gamla individnummret.
Vid konverteringen från 8.2d gör man ett antal val, bl.a. om man vill ha över det gamla individnummret som en extra information i Dg2016.
Jag bifogar det fönster där man skall bocka i det nedre valet.
Står också i konverteringshandvisningen på vår hemsida. https://www2.dis.se/konvertera-disgen8

9946
2016-05-21, 12:24
1. Sökning på fel
Jag får upp en person genom att söka bara på FEL*. Hela feltexter eller delar av dem med joker-tecken ger inget.
För personen jag får träff på finns bara en ortsreferens med lampa.
Hur rättar jag en vad du kallar en ”bruten ort-referens”?

2. Gamla individnumret.
Det gick nog lite för fort med konverteringen :o
Kan jag göra om konverteringen utan att göra något med den DB som redan är konverterad?

Torgny Larsson
2016-05-21, 13:14
1. Du får lägga in den korrekta orten igen i släktträdet i Dg2016, och den måste du då ta reda på igen.
2. Om du gör om konverteringen så skrivs databasen i Dg2016 över, helt och hållet. Det du eventuellt gjort där efter konverteringen går du miste om i så fall.

Om du kan göra en säkerhetskopia i XP-datorn, och maila mej den, så får vi undersöka det. Kontakta mej, så berättar jag var du skall skicka säkerhetskopian.

Torgny Larsson
2016-05-22, 09:37
Fel i ortsdatabasen, index "100144" saknas.

I ditt fall fanns ingen notis i Dg2016 med texten "FEL: Referens till ort som inte finns".
Dvs ingen person är beroende av problemet med 100144 i ortdatabasen i Disgen 8.

Enligt programmerarna så är det en post i ortsträdets databas i Disgen 8 som hänger löst. Den används inte och den syns heller inte i Disgen 8. Konverteringen rensar upp och tar bort den ur databasen i Dg2016.

INGET att åtgärda alltså.

Hans-Peter
2016-05-22, 10:31
Hej Torgny!

Borde det inte framgå av loggfilen att problemet är löst? Alltså att det är ett fel i DG8 som automatisk har rättats i och med konverteringen. Så använder man inte tid till att söka efter ett fel som inte finns..