handdator

Visa fullständig version : Storlek på öppningsfönstret i Disgen 2016



Hans-Peter
2016-05-28, 10:18
Hej!

Att Disgen 2016 inte öppnar i helskräms läge även om man har stängt det från detta läge vet vi alla, en kommande uppdatering skall lösa det.

Men jag la märke till ett konstigt fenomen i går när jag skulle hjälpa en medlem uppdatera från 8.2 till 2016.

På min egen dator öppnar DG2016 i ett fönster som väl närmast är hälften av skärmen i formatet 4:3, jag kör Windows 7 64 bit home premium. Datorn har en 15,6" skärm

På hennes dator öppnade DG2016 i ett fönster som täckte 3/4 av skärmen och i ett "wide screen" format. Hon kör Windows 10 även hon har en 15,6" skärm på sin dator.

Det är ju i och för sig likgildigt då det i båda fallen är för litet fönster, men om det mot förmodan skulle vara något i programmeringen vill jag i alla fall nämna det.

AlfChr
2016-05-29, 01:33
Hvis bildet har et fast antall pixler og ikke skaleres i forhold til bildeflatestørrelse vil slik effekt oppstå.

Hans-Peter
2016-05-29, 01:53
Hej Alf!

Ja troligen är det väl så att den bild Disgen 2016 i nuläget startar med alltid har samma storlek i pixlar.

AlfChr
2016-05-30, 01:39
Hvis åpnijngsbildet er av typen som vises med en gang programmet starter, så vet programmet fortsatt intet om skjermbildestørrelse eller operativsystem. Alle Delphi-programmer kjører en lang rekke initialiseringer av variable, evt laster inn fra filer og/eller registry sparte data fra forrige kjøring og når alt er klart startes selve kjøringen av programmet. Først da kan evt. bilder skaleres etc etc.

AlfChr
2016-05-31, 19:09
Problemet har strengt tatt intet med Disgen å gjøre i det hele tatt, men høres mer ut som om skjerm er satt opp med laveste oppløsning.

Hvis hun har Teamviewer kan du hjelpe henne med å sette opp skjermen i 1920 pixels modus. Da får hun større glede av sin skjerm. Høres ut som 1080 modus,

Ang. Windows 10 har jeg ingen aning om hvor slikt endres. Syntes det var problem nok å få til på Windows 7 etter overgang fra XP.

AlfChr
2016-06-01, 10:47
Vær dog oppmerksom på at mange velger lavere oppløsning pga. synsproblemer. F.eks. grå stær, grønn stær, retinopati ol. Selv hadde jeg i den sammenheng mest glede av å endre DPI. Men tungvindt om man en gang i blandt opplever tåkesyn (for min part pga. nært forestående føling)

Da kunne Ctrl-+ og Ctrl-- vært ok for å forstørre skriftstørrelse vært ok i Disgen på lik linje med browsere.

Hans-Peter
2016-06-01, 11:32
Hej Alf!

Som jag skrev inledningsvis är det inget problem, enbart en undran. Det troliga är att hon har en annan upplösning på sin skärm än jag har på min, hennes dator är några år yngre än min, och det har ju hänt ett och annat även när det gäller bärbara datorer de senare åren.

Vi vet att det finns en bugg eller fel, kalla det vad du vill, i Disgen 2016 så den inte öppnar i fullskärm även om den var inställd på fullskärm när du stängde ned den. Programmet kommer "inte ihåg" inställningen från det stängdes. Inget stort problem, ja faktisk inget problem alls, på sin höjd ett pyttelitet irritationsmoment.

Det blir väl rättat i en av de kommande uppdateringarna.

Christer
2016-06-02, 11:05
Hans-Peter, i kommande uppdatering kommer minnet, vad jag kan se, att vara bättre.

Hans-Peter
2016-06-02, 11:36
Hej Christer!

Det låter trevligt.

Torgny Larsson
2016-06-02, 14:21
Jag har testat i den nya uppdateringen, och där kommer programmet ihåg det.

Hans-Peter
2016-06-02, 14:29
Alla tiders, skall bli spännande att se vad den annars rymmer.